Forumul electronistilor

Forum de Electronica. Comunitatea electronistilor, radioamatorilor si hobby-stilor din Romania.
 FAQ • REGULAMENT FORUM •  Înregistrare •  Autentificare 
Acum este Joi Apr 17, 2014 1:19 am

Ora este UTC + 2 [ DST ]




Scrie un subiect nou Răspunde la subiect
 [ 16 mesaje ]  Du-te la pagina 1, 2  Următorul
Autor Mesaj
MesajScris: Sâm Oct 09, 2010 11:21 am 
Neconectat
Nou venit
Avatar utilizator

Membru din: Sâm Oct 09, 2010 11:05 am
Mesaje: 6
Domiciliu: cluj napoca
rugaminte
va rog o schema cu contactoare pentru un motor asincron monofazat cu condensator conectat permanent, cu reductor cu schimbare de sens, de la o masina de tocat carne de aprox 1kw la care trebuie sa-i fac o actionare astfel incat sa nu se poate schimba sensul de rotire pana nu se opreste.
multumesc


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: rugaminte schema motor asincron monofazat cu condensator
MesajScris: Sâm Oct 09, 2010 11:21 am 
Avatar Robotel
16 mesaje

Linkuri sponsorizate


Sus
 Profil Trimiteţi mesaj privat E-mail  
MesajScris: Dum Oct 10, 2010 9:23 pm 
Neconectat
Utilizator
Avatar utilizator

Membru din: Vin Oct 14, 2005 10:27 am
Mesaje: 2454
Localitate: Constanta
Domiciliu: Constanta
Da mai multe detalii despre inversorul de sens al reductorului. Este mecanic cu maner sau este cu comanda prin servomotor? Motorul are perioada fixa de oprire? Daca ai automat de conectare a motorului atunci poti pune un releu de timp pe butonul de conectare (pornire), reglat cu timpul de oprire a motorului, si asa, indiferent de situatie ai intarziere la aclansare. Aceasta ar fi cea mai simpla varianta. Daca inversarea se face mecanic atunci va fi necesar un mecanism cu electromagnet pentru blocarea mecanica a manerului. Eventual poti spune marca si modelul masinii ca sa existe un punct de reper.

_
Stresez lumea.Multumesc anticipat celor care ma suporta.


Sus
 Profil  
 
MesajScris: Lun Oct 11, 2010 12:41 pm 
Neconectat
Nou venit
Avatar utilizator

Membru din: Sâm Oct 09, 2010 11:05 am
Mesaje: 6
Domiciliu: cluj napoca
Atasat am pus cateva poze ale motorului. Schimbarea de sens se face prin schimbarea sensului de rotatie al motorului. Comanda a fost intial facuta cu un montaj electronic care continea si un contactor dar care s-a ars aproape complet deoarece a curs ulei din cutia reductorului pe toata placa electronica si nu s-a mai putut repara. Pornirea si oprirea se facea cu buton de pornit-oprit, iar schimbarea de sens se facea cu alte 2 butoane, doar cand era cazul daca se bloca masina cand toca carnea. Condensatorul este pozitionat in postament. Nu am gasit nici o placuta cu datele exacte ale motorului. Am alimentat astfel: albastru cu verde la 220v, si la conectarea firelor negru cu albastru si rosu cu verde se invarte intr-un sens si daca se schimba intre ele negru cu rosu se invarte in sens opus. S-a refacut reductorul si se invarte usor. Va multumesc.[attachment=0]poze motor ok.JPG[/attachment :jytuiyu


Sus
 Profil  
 
MesajScris: Mar Oct 12, 2010 9:13 pm 
Neconectat
Utilizator
Avatar utilizator

Membru din: Vin Oct 14, 2005 10:27 am
Mesaje: 2454
Localitate: Constanta
Domiciliu: Constanta
Am creeat rapid o schema care cred ca te poate ajuta. Folosesti 2 contactoare tripolare cu contactele auxiliare existente pe ele pentru comanda schimbarii de sens. Ca idee, pentru o protectie suplimentara, poti pune un releu termic de protectie cu contactele auxiliare in serie cu butonul de oprire (poti folosi si unul tripolar la care folosesti doar o sectiune principala in serie cu montajul, amperajul sa fie undeva intre 4-6A sau poti pune o siguranta bipolara de 6A pe care o vei folosi si pentru oprirea la terminarea lucrului cu masina). Releul de timp este cu intarziere la aclansare, reglat la un timp corespunzator timpului sigur de oprire al motorului. Functionarea este in felul urmator : La punerea sub tensiune, releul de timp este alimentat, contactul este deschis. La expirarea timpului de reglaj, prin contactul releului de timp se alimenteaza butoanele de pornire. In circuit exista si interblocajul intre contactoare pentru a nu permite aclansarea simultana a celor 2 contactoare schimbatoare de sens. Oprirea se face apasand butonul de oprire, fapt care alimenteaza din nou releul de timp, prin contactele auxiliare normal inchise ale contactoarelor, incepand un nou ciclu de asteptare la pornire. Culorile care pleaca spre motor sunt cele pe care le-ai descris (negru / rosu / verde / albastru) considerand firul albastru nulul motorului si verde fiind considerat faza, albastru si maro sunt pentru nul si faza din reteaua de alimentare (cordon cu stecker sucko), bleu este circuitul de oprire, portocaliu pentru circuitul de comanda la pornire si verde inchis pentru circuitul de alimentare al butoanelor de pornire. Atentie la tipul contactelor auxiliare pe care exista in schema, normal deschis si normal inchis. In schema, cele 3 contacte normal deschise din partea de jos a contactorului sunt contactele principale, cele 3 contacte de sus sunt contacte auxiliare. Recomand contactoare de 10A fiind mai rezistente pentru aceasta aplicatie. O ultima atentionare referitoare la faptul ca, in starea de oprire a motorului, releul de timp este alimentat si de aceea trebuie prevazut un intrerupator general (siguranta automata mentionata mai sus sau un intrerupator protejat in carcasa), care va fi folosit la scoaterea de sub tensiune a circuitului. Alta recomandare se refera la faptul ca motorul trebuie legat la impamantare neaparat (culoare verde - galben al cordonului de alimentare) tinand cont de suprafata metalica mare expusa atingerii.
Condesatorul nu prea am vazut cum se leaga acolo dar am mers pe premiza ca infasurarea principala este verde + albastru si infasurarea secundara este rosu + negru iar condesatorul este legat in serie cu infasurarea secundara.

_
Stresez lumea.Multumesc anticipat celor care ma suporta.


Sus
 Profil  
 
MesajScris: Vin Oct 15, 2010 3:58 pm 
Neconectat
Nou venit
Avatar utilizator

Membru din: Sâm Oct 09, 2010 11:05 am
Mesaje: 6
Domiciliu: cluj napoca
Va multumesc.

Cu stima, . :da


Sus
 Profil  
 
MesajScris: Joi Oct 21, 2010 11:21 am 
Neconectat
Nou venit
Avatar utilizator

Membru din: Sâm Oct 09, 2010 11:05 am
Mesaje: 6
Domiciliu: cluj napoca
Nu gasesc contactoare. Va rog daca se poate un furnizor.
Cu stima.


Sus
 Profil  
 
MesajScris: Vin Oct 22, 2010 10:02 pm 
Neconectat
Utilizator
Avatar utilizator

Membru din: Vin Oct 14, 2005 10:27 am
Mesaje: 2454
Localitate: Constanta
Domiciliu: Constanta
Un furnizor ar fi Moeller. Contactorii tripolari in acest montaj trebuie sa aiba si blocul de contacte auxiliare. O varianta, in caz ca nu gasesti contactori, este sa construiesti din relee individuale monopolare cu bobinele in paralel, cu conditia ca, la contactele pentru motor, sa ai minimum 5A pe contact. La fel de bine poti face toata partea de comanda cu relee de 12V (temporizatorul poate fi si la 220V si la 12V in functie de ce gasesti, urmareste firul mov) prin modificarea si separarea partii de comanda de partea de forta (firul maro si albastru) sau poti face contactoarele din relee la 12V si temporizatorul la 220V. Schema este suficient de flexibila pentru a putea face aceste modificari, in functie de ceea ce gasesti.

_
Stresez lumea.Multumesc anticipat celor care ma suporta.


Sus
 Profil  
 
MesajScris: Mie Dec 01, 2010 12:49 pm 
Neconectat
ElForum staff
Avatar utilizator

Membru din: Joi Sep 17, 2009 10:40 pm
Mesaje: 2936
Domiciliu: Scornicesti
Nu vad utilitatea releului de temporizare, daca actionarea si scimbarile de sens se fac 100% manual. Cea mai buna temporizare in acest caz este urmarirea atenta de catre operator pana la oprire si actionarea butonului de schimbare a sensului. In schimb, ar fi mai utila dupa parerea mea o frana electromagnetica, care sa reduca timpii necesari pentru inversare. Cred ca de fapt asta deranjeaza la instalatie, inertia mare la oprire a motorului electric.

_
Învaţă din greşelile altora, caci te costă prea mult sa greşeşti mereu.
Articole tehnice publicate


Sus
 Profil  
 
MesajScris: Joi Dec 02, 2010 2:25 pm 
Neconectat
Utilizator
Avatar utilizator

Membru din: Vin Oct 14, 2005 10:27 am
Mesaje: 2454
Localitate: Constanta
Domiciliu: Constanta
Releul exista pentru ca exista masina de tocat care probabil nu are frana electromagnetica sau alt dispozitiv de protectie a reductorului si cel mai probabil modificarile in interiorul masinii nu sunt agreate. In teorie se poate face si franarea rapida a ansamblului prin inversarea pentru cateva secunde a sensului motorului astfel franand mai repede masina. Riscul este ca acest motor sa nu suporte acest regim de functionare.
Cat despre operatori exista o zicala latina "Errare humanum est" si cum bine ai intuit legat de inertia sistemului, operatorul nu va astepta oprirea completa a motorului pentru a schimba sensul, fortand astfel motorul. Acel releu, reglat corespunzator, asta incearca sa previna, pornirea utilajului fara ca motorul sa se fi oprit fara a interveni cu intarzieri la oprirea lui. S-a vrut un montaj cu contactoare si o protectie simpla la schimbarile de sens. Eu asta am facut. Cat despre ideea cu frana electromagnetica, daca are unde sa o monteze, va fi foarte utila si la protectia degetelor daca se plaseaza un circuit care sa sesizeze daca un operator are sau nu manusi (cat timp are manusi circuitul e inactiv, daca baga mana pe la surubul masinii, manusa se rupe, mana atingand partea metalica a masinii, circuitul sesizeaza si activeaza frana concomitent cu oprirea motorului). Dar aceste circuite de protectie, prin complexitatea lor, ies din cererea initiala a unei scheme cu contactoare.

_
Stresez lumea.Multumesc anticipat celor care ma suporta.


Sus
 Profil  
 
MesajScris: Mar Mar 29, 2011 3:17 pm 
Neconectat
Nou venit
Avatar utilizator

Membru din: Mie Iun 23, 2010 6:29 pm
Mesaje: 33
Domiciliu: Timisoara
buna , nu sant atat de expert prin domeniu asta dar am pe cineva care ma ajuta , am o problema similara si anume am un motor monofazat de vre 500 -750 w nu stiu exact ca nu scrie pe el , care este conectat la un reductor , defapt este o macara , cu care sa ridic la casa diferite chestii , am o telecomanda pe fir cu care selectez intai sensul iar apoi apas un buton ca sa ii dau curent , ce vreau eu sa fac este sa ami adaug un sistem de comanda fara fir de la o masinuta cu telecomanda , vreau sa folosesc comanda care ar merge masinuta inainte si inapoi ca sa coboare si sa urce , este cineva care m-ar putea ajuta sa fac schema de la comanda circuitului masinutei care este 6 V sa comand sensul la motor?


Sus
 Profil  
 
Afişează mesajele din ultimele:  Sortează după  
Scrie un subiect nou Răspunde la subiect
 [ 16 mesaje ]  Du-te la pagina 1, 2  Următorul

Ora este UTC + 2 [ DST ]


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 2 vizitatori


Nu puteţi scrie subiecte noi în acest forum
Nu puteţi răspunde subiectelor din acest forum
Nu puteţi modifica mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi şterge mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi publica fişiere ataşate în acest forum

Mergi la:  
?epelu?












.
Furnizat de phpBB® Forum Software © phpBB Group
Translation/Traducere: phpBB România
[ Time : 0.070s | 14 Queries | GZIP : On ]