Forumul electronistilor

Forum de Electronica. Comunitatea electronistilor, radioamatorilor si hobby-stilor din Romania.
 FAQ • REGULAMENT FORUM •  Înregistrare •  Autentificare 
Acum este Vin Apr 18, 2014 12:48 am

Ora este UTC + 2 [ DST ]




Scrie un subiect nou Răspunde la subiect
 [ 10 mesaje ] 
Autor Mesaj
MesajScris: Mar Iul 17, 2012 8:08 pm 
Neconectat
Nou venit
Avatar utilizator

Membru din: Mar Iul 17, 2012 7:44 pm
Mesaje: 5
Domiciliu: Bucuresti
Am dat un search referitor la problema mea, dar nu am gasit-o nicaieri descrisa. Daca totusi s-a discutat, imi cer scuza, inseamna ca trebuie sa-mi imbunatatesc partea de search.
De asemenea imi cer scuze pt eventualele intrebari stupide / puerile pe care le-as putea pune.

Am un Opel Astra G 1.7 DTI din 2002.
Am schimbat acum o saptamana alternatorul ( am pus unul nou). Nu stiu cum era inainte, dar acum masurand tensiunea la bornele bateriei (Rombat Pilot 77Ah, 640A sau Exedra 74Ah, 680 A ca am incercat doua baterii) am urmatoarele valori:
La plecare: cu motorul oprit aprox 12.3 - 12.6V o baterie si cealalta 12.5 - 12.7 ,iar la relanti 14.15 – 14.2 V, in ambele situatii fara consumatori. Apoi pe masura ce masina merge, tensiune masurata scade si ajunge in 20 – 30 min la aprox 13.7 – 13.8 V. Nu am mers niciodata mai mult de 30 – 40 min, dar pare sa nu mai scada sub valoarea asta.
Daca masina sta fara sa mearga 30 – 90 min la plecare am tot valori in jur de 13.8V. Daca sta mai mult (peste noapte de ex) la plecare am din nou 14.15- 14.2V. Nu am reusit sa masor tensiunea dupa, sa zicem, 4 ore de stationare, dar ma gandesc ca ar fi o valoare intermediara intre 13.8 – 14.2V.
Multimetrul folosit este unul no-name de 15 RON. Am mai masurat si cu alte doua multimetre: unul imi arata cu 0.08 – 0.1 V mai mult si celalalt cu 0.05 – 0.06 V mai putin. In concluzie, eu zic ca valorile astea sunt destul de aproape de realitate.


E normal acest comportament? Daca nu este normal, care ar putea fi problema?

Ce reprezinta de fapt tensiunea masurata la bornele bateriei?
Este corecta presupunerea mea ca in mers toti consumatorii sut alimentati de alternator?
Si inca o intrebare care arata ca am ceva lipsuri la fizica: bateria si alternatorul sunt in paralel sau in serie?


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Intrebare baterie – alternator – tensiune
MesajScris: Mar Iul 17, 2012 8:08 pm 
Avatar Robotel
10 mesaje

Linkuri sponsorizate de la Google


Sus
 Profil Trimiteţi mesaj privat E-mail  
MesajScris: Mar Iul 17, 2012 11:05 pm 
Neconectat
Utilizator
Avatar utilizator

Membru din: Lun Iun 08, 2009 7:35 pm
Mesaje: 528
Domiciliu: buzau
am si eu un vectra a si tensiunea e in jur de 13,8-14v, si nu am avut probleme cu incarcarea (o am de vreo 4 ani). din punctul meu de vedere tensiunile mi se par ok. teoretic ar trebui sa fie in jur de 14,4volti. acumulatorul e format din din 6 acumulatori cu plumb, care debiteaza 2,4 volti fiecare.. 2,4x6=14,4. cat despre baterie si alternator, acestea lucreaza in paralel daca pot sa spun asa desi mai corect ar fi sa spun ca lucreaza in tampon, adica alternatorul incarca si bateria dar alimenteaza si consumatorii... daca, creste consumul surplusul e luat din baterie. daca gresesc cu ceva, rog colegii sa ma corecteze.


Sus
 Profil  
 
MesajScris: Mie Iul 18, 2012 9:36 am 
Neconectat
Nou venit
Avatar utilizator

Membru din: Mar Iul 17, 2012 7:44 pm
Mesaje: 5
Domiciliu: Bucuresti
Multumesc pt raspuns!
Si pana la urma, ce reprezinta de fapt tensiunea masurata la bornele bateriei?


Sus
 Profil  
 
MesajScris: Mie Iul 18, 2012 12:04 pm 
Neconectat
Utilizator
Avatar utilizator

Membru din: Vin Apr 16, 2010 2:41 pm
Mesaje: 202
Domiciliu: Bucuresti
dan ionescu scrie:
Daca sta mai mult (peste noapte de ex) la plecare am din nou 14.15- 14.2V


Din ce ai scris pana acum, totul pare in regula. Singura nelamurire o am in legatura cu partea citatata - tensiunea respectiva e cu motorul oprit sau pornit?


Sus
 Profil  
 
MesajScris: Mie Iul 18, 2012 12:51 pm 
Neconectat
Nou venit
Avatar utilizator

Membru din: Mar Iul 17, 2012 7:44 pm
Mesaje: 5
Domiciliu: Bucuresti
bcristian scrie:
dan ionescu scrie:
Daca sta mai mult (peste noapte de ex) la plecare am din nou 14.15- 14.2V


Din ce ai scris pana acum, totul pare in regula. Singura nelamurire o am in legatura cu partea citatata - tensiunea respectiva e cu motorul oprit sau pornit?


Multumesc pt raspuns!
14.15 - 14.2V am cu motorul pornit.
Cu motorul oprit am aprox 12.3 - 12.6V o baterie si 12.5 - 12.7V cu cealalta

De ce e normal sa scada tensiune masurata la borne dupa o perioada de functionare a motorului? Cum se explica acest fenomen?

Si pun din nou intrebarea:
ce reprezinta de fapt tensiunea masurata la bornele bateriei? ( in timpul functionarii alternatorului mai ales)


Sus
 Profil  
 
MesajScris: Joi Iul 19, 2012 10:31 pm 
Neconectat
Utilizator
Avatar utilizator

Membru din: Lun Iun 27, 2005 5:33 pm
Mesaje: 325
Localitate: Bucuresti
Domiciliu: Bucuresti
Tot la capitolul alternator (punte diode):
Imagine

Se incalzea foarte tare alternatorul: erau sigur peste 100 grade. L-am desfacut si una din diode era pur si simplu arsa la propriu (terminalul a cazut cand am dat jos puntea), iar perechea ei e la fel. In rest par a fi bune.
Intrebarea mea e urmatoarea: e normal sa se faca scrum o dioda? Ar trebui sa verific si altceva? Mi-e sa nu schimb puntea de diode si patesc la fel ca problema e din alta parte...

Am masurat rotorul si are ~3 ohmi, iar fiecare bobina de pe stator undeva la 60-70 mOhmi (la un curent de 6.5A, caderea de tensiune de pe bobina era de ~0.42V). Avand in vedere ca fiecare bobina de pe stator are aceeasi rezistenta in curent continuu am tras concluzia ca statorul ar fi in regula.

Pot sa montez linistit o noua punte sau tre' sa verific si altceva? :nas:

_
Stiu ca sunt prost, dar cand ma uit in jur prind curaj.
Ion Creanga


Sus
 Profil  
 
MesajScris: Vin Iul 20, 2012 3:52 pm 
Neconectat
Utilizator
Avatar utilizator

Membru din: Mar Mar 31, 2009 5:06 pm
Mesaje: 231
Localitate: Bucuresti
Domiciliu: Bucuresti
Puteti pune linistit o punte noua pe alternator. Diodele s-au ars din cauza temperaturii.
Daca schimbati diodele individual, trebuie sa verificati toate diodele, iar acelea care prezinta un curent invers cat de mic, trebuiesc schimbate.
(verificati totusi si bobinajul statorului sa nu fie cu sarma coapta sau dezizolata)
Bateria este in paralel cu alternatorul, iar prin intermediului releului (regulatorul) de incarcare
este alimentat si rotorul alternatorului pe toata durata functionarii motorului.
Din circuitul baterie alternator se alimenteaza toti consumatorii autoturismului.
Regulatorul de incarcare stabileste pragul maxim de tensiune care este aplicat bateriei (si celorlalti consumatori)
pe durata functionarii motorului si indiferent de turatia lui.
Tensiunea pe o baterie buna cu motorul oprit (dupa 24 de ore de stat) este cam de 12,6-12,8V
Dupa pornirea motorului tensiunea trebuie sa se ridice cam la 13,8-13,9V, daca tensiunea ajunge la 14,1 -14,2 se datoreaza variatiei de
stabilizare a releului regulator. Iarna chiar se recomanda o tensiune de incarcare de 14,2V.
In cazul dumneavoastra se pare ca bateria nu este chiar noua, si de aceea aveti aceste mici variatii de tensiune pe ea.


Sus
 Profil  
 
MesajScris: Sâm Iul 21, 2012 9:57 am 
Neconectat
Nou venit
Avatar utilizator

Membru din: Mar Iul 17, 2012 7:44 pm
Mesaje: 5
Domiciliu: Bucuresti
cristiand02 scrie:
Din circuitul baterie alternator se alimenteaza toti consumatorii autoturismului.
Regulatorul de incarcare stabileste pragul maxim de tensiune care este aplicat bateriei (si celorlalti consumatori)
pe durata functionarii motorului si indiferent de turatia lui.
Tensiunea pe o baterie buna cu motorul oprit (dupa 24 de ore de stat) este cam de 12,6-12,8V
Dupa pornirea motorului tensiunea trebuie sa se ridice cam la 13,8-13,9V, daca tensiunea ajunge la 14,1 -14,2 se datoreaza variatiei de
stabilizare a releului regulator. Iarna chiar se recomanda o tensiune de incarcare de 14,2V.
In cazul dumneavoastra se pare ca bateria nu este chiar noua, si de aceea aveti aceste mici variatii de tensiune pe ea.



Multumesc pt raspuns!
Imi cer inca o data scuze pt eventuala naivitate a intrebarilor pe care le pun.
Inteleg ca tensiunea masurata la bornele bateriei in timpul functionarii motorului reprezinta tensiunea cu care alternatorul “incarca” bacteria. Adica ea depinde in cea mai mare parte (in totalitate?) de alternator / releul de incarcare. Am inteles bine?
Cum intervine aici starea bateriei?

Pe de alta parte, intrebarile pe care le-am pus aici au fost cumva influentate si de ce scrie pe
http://www.rombat.ro/index.php/ro/instr ... de-pornire
unde ei zic cam asa
“Tensiunea trebuie sa fie in limitele 14 - 14,4 V. Daca tensiunea de incarcare nu se incadreaza in intervalul mentionat, va rugam remediati deficienta.”
Altfel spus, eu nu as putea lua garantia de la ei decat daca primul drum din zi ar fi facut la ei la service (si acel service sa nu fie prea departe), ca dupa aceea la mine tensiunea scade sub 14V.
E drept ca de ex Caranda vrea 13.8 -14.4V si la astia cumva m-as incadra :)
In concluzie, exista vreun mod in care as putea sa verific daca aceste variatii de tensiune se datoreaza doar problemelor bateriei sau si releul regulator de tensiune are vreo problema?
In afara de acela de a pune de proba un releu nou / o baterie noua ca nu am de unde sa iau asa ceva.


Sus
 Profil  
 
MesajScris: Sâm Iul 21, 2012 1:59 pm 
Neconectat
Utilizator
Avatar utilizator

Membru din: Mar Mar 31, 2009 5:06 pm
Mesaje: 231
Localitate: Bucuresti
Domiciliu: Bucuresti
Da, ati inteles bine. Tensiunea care este furnizata bateriei (in timpul functionarii motorului) este stabilita de releul regulator de tensiune, care este reglat si el intre anumite limite (13,8 - 14,4V) si mai depinde (in plaja 0,3-0,5V) de cat de incalzit este fiind amplasat direct pe alternator in cele mai multe cazuri.
Alternatorul are un stator bobinat trifazic (cu o punte redresoare trifazica) si este excitat de rotorul alternatorului, care prin invartire induce un curent in stator, redresat si apoi aplicat bateriei.
Curentul in rotor este strict controlat de releul regulator (este un fel de stabilizator de tensiune) care mentine tensiunea constanta de la turatia de ralanti pana sus la turatia maxima a motorului masinii.
Deci daca releul regulator mentine tensiunea in plaja 13,8 - 14,4V este foarte bun. (in tot domeniul de turatie al motorului masinii)

In privinta garantiei la bateriile noi romanesti, eu unul niciodata nu am fost la ei sa iau garantia. Si am avut baterii Caranda si Rombat care au functionat toate perfect, bineinteles si releul regulator a incarcat corect in plaja admisibila de tensiune.
Actualmente am Rombat pe masina de 4 ani, si inca mai este foarte buna.
Garantia este o chestie psihologica ca sa stea omul linistit dupa ce a cumparat o baterie.
Daca aveti releul regulator bun (13,8 - 14,4V), atunci dumneavoastra decideti daca mai perdeti timpul cu garantia bateriei sau nu.

Din ce ati descris dumneavoastra comportamentul releului regulator este bun, si tensiunile pe care acesta le stabilizeaza, sunt si acestea bune.
Mai mult de atat nu-i puteti cere.


Sus
 Profil  
 
MesajScris: Sâm Iul 21, 2012 2:29 pm 
Neconectat
Nou venit
Avatar utilizator

Membru din: Mar Iul 17, 2012 7:44 pm
Mesaje: 5
Domiciliu: Bucuresti
cristiand02 scrie:
Da, ati inteles bine. Tensiunea care este furnizata bateriei (in timpul functionarii motorului) este stabilita de releul regulator de tensiune, care este reglat si el intre anumite limite (13,8 - 14,4V) si mai depinde (in plaja 0,3-0,5V) de cat de incalzit este fiind amplasat direct pe alternator in cele mai multe cazuri.
Alternatorul are un stator bobinat trifazic (cu o punte redresoare trifazica) si este excitat de rotorul alternatorului, care prin invartire induce un curent in stator, redresat si apoi aplicat bateriei.
Curentul in rotor este strict controlat de releul regulator (este un fel de stabilizator de tensiune) care mentine tensiunea constanta de la turatia de ralanti pana sus la turatia maxima a motorului masinii.
Deci daca releul regulator mentine tensiunea in plaja 13,8 - 14,4V este foarte bun. (in tot domeniul de turatie al motorului masinii)

In privinta garantiei la bateriile noi romanesti, eu unul niciodata nu am fost la ei sa iau garantia. Si am avut baterii Caranda si Rombat care au functionat toate perfect, bineinteles si releul regulator a incarcat corect in plaja admisibila de tensiune.
Actualmente am Rombat pe masina de 4 ani, si inca mai este foarte buna.
Garantia este o chestie psihologica ca sa stea omul linistit dupa ce a cumparat o baterie.
Daca aveti releul regulator bun (13,8 - 14,4V), atunci dumneavoastra decideti daca mai perdeti timpul cu garantia bateriei sau nu.

Din ce ati descris dumneavoastra comportamentul releului regulator este bun, si tensiunile pe care acesta le stabilizeaza, sunt si acestea bune.
Mai mult de atat nu-i puteti cere.


Va multumesc pt raspuns!


Sus
 Profil  
 
Afişează mesajele din ultimele:  Sortează după  
Scrie un subiect nou Răspunde la subiect
 [ 10 mesaje ] 

Ora este UTC + 2 [ DST ]


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 4 vizitatori


Nu puteţi scrie subiecte noi în acest forum
Nu puteţi răspunde subiectelor din acest forum
Nu puteţi modifica mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi şterge mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi publica fişiere ataşate în acest forum

Mergi la:  
?epelu?












.
Furnizat de phpBB® Forum Software © phpBB Group
Translation/Traducere: phpBB România
[ Time : 0.076s | 14 Queries | GZIP : On ]