Forumul electronistilor

Forum de Electronica. Comunitatea electronistilor, radioamatorilor si hobby-stilor din Romania.
 FAQ • REGULAMENT FORUM •  Înregistrare •  Autentificare 
Acum este Mie Apr 16, 2014 4:10 pm

Ora este UTC + 2 [ DST ]




Scrie un subiect nou Răspunde la subiect
 [ 122 mesaje ]  Du-te la pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Următorul
Autor Mesaj
 Subiectul mesajului: Istoria bateriilor româneşti
MesajScris: Vin Mar 18, 2011 3:03 pm 
Neconectat
Utilizator
Avatar utilizator

Membru din: Joi Apr 02, 2009 3:12 pm
Mesaje: 338
Domiciliu: Bucuresti
Cred ca ar fi interesant de aflat mai multe despre acest subiect. Din cate stiu, pe majoritatea scria ELBA. Apoi, pana prin 1996 scria DURA. La istoricul ELBA gasim ca exista o fabrica de repere pt corpuri de iluminat, denumita DURA, care a fost incorporata dupa 1948 in ELBA.

http://www.elba.ro/index.php?option=com ... =3&lang=ro

La un moment dat dupa revolutie s-au despartit si cred ca dupa 1996 nu s-au mai fabricat baterii si intreprinderea a fost inchisa definitiv.
http://www.ziaruldeiasi.ro/economic/fab ... tare~nicq4

Asta stiu, ceea ce e infim. Ar fi interesant de aflat de unde au provenit tehnologia, materiile prime, ce randament avea, care era calitatea, se faceau exporturi etc...

Iata ca despre cele rusesti se gaseste cat de cat informatie , chiar la prima cautare pe google..
http://www.taswegian.com/MOSCOW/power.html (de cele din prima poza imi amintesc pt ca erau folosite si la o lanterna)
Sper sa gasesc diferentele dintre bateriile Mars si Saturn (pe prospectul in engleza de la Selena scria ca bateriile sutn de tipul Mars , Saturn, deci trebuie sa fie o diferenta intre ele...)

_
Nu se nasc glorii pe stradă nici la ușa cafenelei. (M. Eminescu)
Cărțile, ferestre în ziduri. (Florin Chilian)


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Istoria bateriilor româneşti
MesajScris: Vin Mar 18, 2011 3:03 pm 
Avatar Robotel
122 mesaje

Linkuri sponsorizate


Sus
 Profil Trimiteţi mesaj privat E-mail  
 Subiectul mesajului: Re: Istoria bateriilor româneşti
MesajScris: Vin Mar 18, 2011 10:45 pm 
Neconectat
Nou venit
Avatar utilizator

Membru din: Mie Feb 16, 2011 10:46 pm
Mesaje: 20
Domiciliu: Braila
Detalii de fabricatie nu pot da.

Pot face urmatoarea retrospectiva (din amintiri):
-Baterie patrata 4.5v, 3R12 costa 3.30 lei pana la revolutie. Era cea mai reusita baterie romaneasca (tinea considerabil, cu curenti de scurtcircuit comparabili cu cele din ziua de azi). Radiourile portabile ce o foloseau erau foarte populare (Pescarus, Derby-facut din pescarus, Terra). Mai mult. timp de multi ani de zile oamenii o adaptau cu elastic la aparatele gen Electronica, Zefir, cu toate ca acestea mergeau la 6 volti.
Se exporta (am prins un exemplar in 1982 refuzat la export). Dupa 1989 a aprut la liber la pretul de 6 lei si de o calitate mult inferioara;
-Bateriile R6 costau 2lei si erau cele mai proaste. Aveau durabilitate mica, curent mic de scurtcircuit, curgeau dupa folosire. In anii 70, parintii mei au dat singurul radio portabil din casa (Alfa2) unui tehnician sa-l adapteze la bateria 3R12;
-Bateriile R20 erau bunisoare. Costau 3lei/buc. si tineau acceptabil pe Glorii, Neptunuri samd. Dupa uzare, curgeau. Am prins in anii 70 pentru o jucarie de-a mea exemplare refuzate la export, foarte bune si care nu curgeau (aveau carcasa de tabla iar la baza erau etansate cu pluta);
-Bateriile R14 rar le-am vazut;
-Bateriile de 9V costau 7lei. Nu-mi mai amintesc daca erau autohtone sau de import, as inclina sa cred ca erau autohtone;
-Mai erau niste baterii intre R14 si R6, inaltute ce se foloseau la iluminat. Dupa 1978, nu le-am mai vazut;

Toate aceste baterii nu se procurau la fel de simplu ca acum. Dupa 1984, au disparut cu desavarsire, vanzandu-se cu coada sau pe sub mana. Mai imi dadea si mie cate un 3R12 bunica cca odata pe an. Imi satisfaceam microbul cu cateva mici radiouri alimentate la priza (prin redresoare facute de mine), iar cand se stingea lumina, stateam pe intuneric cu lampa de gaz (nu aveam baterii nici de lanterna)

Bateriile R6 au fost scoase din competitie dupa 1990 de chinezestile 777, foarte reusite in acele vremuri, aveau curenti de scurt de aproape 3A, desi erau clasice si nu curgeau. Sistemul impotriva scurgerii era prin invelis de plastic, insa era eficient. Bineinteles, se stie ce calitate au acum aceste baterii;
In 1991 mi-am luat o baterie 3R12 marca Tudor. Era buna dar foarte scumpa.


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re: Istoria bateriilor româneşti
MesajScris: Vin Mar 18, 2011 10:51 pm 
Neconectat
The best one
Avatar utilizator

Membru din: Mie Ian 02, 2008 7:02 pm
Mesaje: 4797
Localitate: Bucuresti
Domiciliu: Piata Romana Nr.9
nu erau bune de nimic bateriile romanesti, erau gata descarcate si curgeau de cand le cumparai

_
NU spune ca nu poti. NU renunta din prima si nici dupa a 10-a incercare.
Greseste fara frica, dar invata din greseli si nu le repeta. Fa altele si mergi inainte.


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re: Istoria bateriilor româneşti
MesajScris: Sâm Mar 19, 2011 5:03 pm 
Neconectat
Utilizator
Avatar utilizator

Membru din: Lun Oct 26, 2009 11:09 pm
Mesaje: 293
Domiciliu: prin capitala
Confirm ca 3R12 ( patratele) erau cele mai reusite si mai durabile ( cele roz). Cele albastre, aparute dupa 1990, erau sub orice critica.
In rest, nu. Toate, afara de R20 ( care avea carcasa de tabla si etansarea buna, dar se descarca repede), aveau meteahna de a curge. Baterii R14 existau, aveam un ceas care functiona cu 2 astfel de baterii. Aveau insa boala sa se descarce foarte repede, si cum a zis si domnul Vasile, curgeau chiar si dupa prima montare. Asa mi-am stricat acest ceas. Cele R6 , asa este, erau foarte proaste. R3 nu s-au fabricat la noi. La fel , nu tin minte nici cele de 9V ( 6F22) sa se fi produs la noi , sa ma contrazica cineva daca stie mai bine. tin minte insa niste baterii RDG-iste (unele negre) de 9V .Marea boala a acestor baterii era durata de viata scazuta , de multe ori , la radiourile ce foloseau aceasta baterie vedeai 2 baterii de 9V prinse cu un elastic in spate. Tin insa minte ca se mai gaseau insa rar de tot EVEREADY. Eu foloseam atat pentru lanterne cat si pentru radiouri niste acumulatori SAFT de 1,2 V fiecare. Au durat foarte mult.

_
Fost trabantist timp de 30 ani. Acu posesor de Opel. Tot masina cu fulger pe Insignia.
Arbeit heute zum morgen zu leben


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re: Istoria bateriilor româneşti
MesajScris: Sâm Mar 19, 2011 10:04 pm 
Neconectat
Utilizator
Avatar utilizator

Membru din: Mie Sep 19, 2007 10:03 am
Mesaje: 309
Localitate: Bucuresti
Trabant scrie:
. La fel , nu tin minte nici cele de 9V ( 6F22) sa se fi produs la noi , sa ma contrazica cineva daca stie mai bine. ....


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re: Istoria bateriilor româneşti
MesajScris: Sâm Mar 19, 2011 10:09 pm 
Neconectat
Utilizator
Avatar utilizator

Membru din: Joi Apr 02, 2009 3:12 pm
Mesaje: 338
Domiciliu: Bucuresti
Ma bucur de raspunsuri. Baterii 3R12 stiu ca erau si cu o stea pe ele. Dupa 1989 imi amintesc ca la inceput erau maro, iar apoi toate erau galbene , in afara de cele 3R12...

La un moment dat,am vazut o baterie 6F22 de ELBA..Au facut pt ca parca primele ZEFIR-uri aveau alimentarea la 9v.

Importuri existau? Din URSS sau alte tari comuniste (in afara de cele negre 9v din RDG)....

_
Nu se nasc glorii pe stradă nici la ușa cafenelei. (M. Eminescu)
Cărțile, ferestre în ziduri. (Florin Chilian)


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re: Istoria bateriilor româneşti
MesajScris: Sâm Mar 19, 2011 10:35 pm 
Neconectat
Utilizator
Avatar utilizator

Membru din: Lun Ian 23, 2006 9:54 pm
Mesaje: 1271
Localitate: SUCEAVA KN37CP
Domiciliu: SUCEAVA KN37CP
Din cate imi amintesc bateriile astea patrate erau si de alta culoare.

Imagine


Imagine

Imagine

_
YO8TPP


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re: Istoria bateriilor româneşti
MesajScris: Dum Mar 20, 2011 12:54 am 
Neconectat
Utilizator
Avatar utilizator

Membru din: Dum Mai 11, 2008 2:32 am
Mesaje: 939
Localitate: Arad
Domiciliu: Arad
Interesant acest topic, il voi urmari cu interes...sincer ma si miram cand isi va lua cineva inima in dinti sa deschida discutia asta...ma asteptam sa o faca in primul rand colegul @ctepeo...
Am si eu cateva amintiri in acest sens:
- Va trebui sa caut prin cutiile mele cu vechituri, dar parca tin minte ca am pe undeva o baterie R6 din anii 70 din care a mai curs, dar inca se mai poate vedea eticheta...
- Bateriile la care facea cineva referire erau numite 2R10 si aveau 3V. Nu le-am prins, dar am citit despre ele. Am avut o asemenea lanterna dar mergea cu doua baterii R6 - doar ca erau un pic mai subtiri...eu le inveleam intr-o banda de hartie si mergeau...tot la acest capitol, bateriile R6 de pe vremuri erau certamente mai subtiri - am si acum un radio Zefir in stare de functionare, cu suportul original si actualele baterii R6 abia incap, ori tin minte perfect ca in copilarie (la sf. anilor 70 adica) mergeau mai lejer bateriile in acel suport.
- Inainte de 89 am locuit in zona Calafat - Dolj si aveam acces la bateriile bulgaresti - cele R20 erau din tabla groasa si erau destul de solide...a bagat din greseala in foc bunica mea 4 bucati uzate si au bubuit mai ceva ca petardele...
- bateriile romanesti de 9V erau sub orice critica - de aia lumea inlocuia la aparatele respective suportul original cu fire si punea in spatele aparatelor doua baterii inseriate de 4,5V. Diferenta de curent e oricum mare, ganditi-va si la dimensiuni, dar comparativ de ex. cu bateriile de 9V bulgaresti sau rusesti erau foarte slabe...stiu asta ca eu foloseam doua astfel de baterii inseriate pentru a alimenta un preamplificator...alea romanesti tineau mai putin de o luna, alea bulgaresti tineau 2-3 luni sau mai bine (la o utilizare sporadica).
- curios, dar desi erau facute la aceeasi fabrica, se pare ca erau diferente constructive si calitative - am citit intr-o carte de Dumitru Codaus parca niste trucuri de incarcat bateriile, injectam apa cu sare si nu mai stiu ce si le incarcam la un redresor la retea - era redusa tensiunea printru-un condensator de 1uF, ceva rezistenta de 180 ohmi pentru a atenua socul la pornire si o punte redresoare. Bateriile 3R12 se incarcau bine si mai mergeau cam 60% din capacitatea initiala - dupa calculele mele aproximative - cele de 1,5V inseriate cate 4 nu se incarcau mai deloc. Si toate erau cu zinc-carbon. Cand au aparut alea alcaline unele au curs, altele pur si simplu nu s-au mai incarcat...
Faza cu baterii gata descarcate am patit-o doar cu bateriile R14 - habar n-am de ce, la ce cerere era pe vremea aia (eu foloseam cate 5 buc. la un casetofon Dana) nu aveau unde sa stea pana sa se descarce, plus ca aveam pile la vanzatorul de la electrice si ma anunta imediat cand primea baterii - practic treceam zilnic catre scoala prin fata magazinului.
- Cele mai bune baterii au fost intr-adevar alea 3R12 de la inceputul anilor 80, culoare roz si o stea cu albastru si alb...cred ca mai am pe undeva o eticheta, dar trebuie sa-mi amintesc in ce carte am pus-o, am jupuit-o de pe o baterie acum vreo 20 de ani - prevazand ca o sa fie colectionari sau prilejuri ca acesta... cand o gasesc o s-o scanez si o pun aici...
Pe langa indicativul 3R12 mai exista si terminatia P, bateriile 3R12P erau mai bune, parca erau destinate alimentarii aparaturii electronice, fata de celelalte care erau destinate lanternelor. As fi curios daca cineva stie ce diferenta constructiva sau calitativa era intre ele...sau era doar un inceput timid de marketing?

_
EL84-SE diy: http://i.picasion.com/pic65/d6568cd1e41 ... cf5942.gif
Cod Pc Garage:B3I2EWWR - folosind acest cod aveti 1% reducere la comenzile online de pe http://www.pcgarage.ro/


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re: Istoria bateriilor româneşti
MesajScris: Dum Mar 20, 2011 1:59 am 
Neconectat
Utilizator
Avatar utilizator

Membru din: Dum Noi 23, 2003 2:16 pm
Mesaje: 972
Localitate: Bucuresti
Eu am distrus în anii '90 pentru electrozi unele din alea în hârtie albastră! :cry:

_
ctepeo (Ştefan) Tel 0721.240.479/0749.28.38.15 h 9.30-23.00 Dacă aveţi cărţi de telefon vechi sau computere vechi (ante P1)-inclusiv laptopuri şi Mac-uri/Apple-uri, nu aruncaţi,donaţi!


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: Re: Istoria bateriilor româneşti
MesajScris: Dum Mar 20, 2011 2:06 am 
Neconectat
Utilizator
Avatar utilizator

Membru din: Dum Noi 12, 2006 6:20 am
Mesaje: 2835
Localitate: Bucuresti
La un moment dat, prin 1987 aparusera niste baterii ELBA R20 de o calitate infioratoare, aveau doar cilindrul de zinc, peste care era o carcasa cilindrica de polistiren casant, subtire, curgeau instant!Cele R6 erau slabe rau, iar cele de 9V rar le vedeai la fata, si erau si scumpe...se pare ca cele de carton, 3R12 erau cele mai bune baterii romanesti.
Imagine

_
Săgeata spiritului oriunde ar fi indreptată, îşi va găsi ţinta!


Sus
 Profil  
 
Afişează mesajele din ultimele:  Sortează după  
Scrie un subiect nou Răspunde la subiect
 [ 122 mesaje ]  Du-te la pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Următorul

Ora este UTC + 2 [ DST ]


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 4 vizitatori


Nu puteţi scrie subiecte noi în acest forum
Nu puteţi răspunde subiectelor din acest forum
Nu puteţi modifica mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi şterge mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi publica fişiere ataşate în acest forum

Mergi la:  
?epelu?












.
Furnizat de phpBB® Forum Software © phpBB Group
Translation/Traducere: phpBB România
[ Time : 0.075s | 14 Queries | GZIP : On ]