Forumul electronistilor

Forum de Electronica. Comunitatea electronistilor, radioamatorilor si hobby-stilor din Romania.
 FAQ • REGULAMENT FORUM •  Înregistrare •  Autentificare 
Acum este Dum Apr 20, 2014 7:10 pm

Ora este UTC + 2 [ DST ]




Scrie un subiect nou Răspunde la subiect
 [ 1 mesaj ] 
Autor Mesaj
MesajScris: Vin Noi 02, 2012 9:27 am 
Neconectat
Nou venit
Avatar utilizator

Membru din: Vin Noi 02, 2012 8:39 am
Mesaje: 1
Domiciliu: oradea
Salut,

De ceva vreme ma bate gandul sa fac un motor electric. M-am documentat zic eu destul, iar acum as vrea sa trec la treaba. Am ajuns la urmatoarea concluzie intr-un final, dupa zeci de variante de motoare gandite de mine, si anume realizarea unui motor electric cu doar 4 electromagneti (bobine) din care 3 la stator si doar 1 la rotor. Bobinele de la stator trebuie sa fie pe acelasi miez, puse la un unghi de 120 grade.

ca si principiu de functionare, motorul ar merge astfel:
-rotorul (format dintr-o singura bobina) trebuie alimentat continuu, el pastrandu-si in permanenta polii, respectiv N intr-o parte si S in cealalta, indiferent de pozitia sa la un moment dat. deci trebuie alimentat continuu. In loc de bobina rotorica se pot folosi 2 magneti dispusi inspre exterior cu N si S
-statorul (format din cele 3 bobine dispuse la unghiuri de 120 grade). Aici intampin greutati, si nu stiu cum sa fac, sa nu folosesc zeci de perii pentru ca aceste 3 bobine sa primeasca curent cum vreau eu. Ideea e ca toate cele 3 bobine vor functiona concomitent, insa in functie de pozitia rotorului fiecare din ele isi va schimba polii magnetici la un moment dat. Faza si mai grea e ca la motorul gandit de mine, ar trebui ca atat cele 3 bobine de la stator cat si bobina de la rotor trebuiesc legate in serie.
Practic statorul ar avea un camp magnetic invartitor, iar rotorul urmareste acest camp magnetic, folosind atat forta de atractie cat si de respingere.

Am ales acest tip de motor inseriat, deoarece am citit ca tramvaiele sau troleibuzele sunt dotate cu astfel de motoare. din experimentele facute de mine, am observat si eu ca bobinele care le am eu, se comporta mai bine inseriate decat legate in paralel, generand parca o forta mai mare. Nu am gasit totusi care e randamentul motoarelor de troleibuz/tramvai, sau nici cum se calculeaza acesta, insa in varianta gandita de mine toate cele 4 infasurari ar functiona concomitent, deci randament de 100% din totalitatea infasurarilor, adica toate bobinele functioneaza continuu

fazele prin care trec toate cele 3 bobine statorice sunt, sau mai bine zis polul magnetic dinspre rotor:

bobina 1: N-N-N-S-S-S
bobina 2: S-S-N-N-N-S
bobina 3: N-S-S-S-N-N
Fazele bobinelor in functie de pozitia rotorului pot fi citite de sus in jos, si anume:
FAZA1: N-S-N
FAZA2: N-S-S
FAZA3: N-N-S
FAZA4: S-N-S
FAZA5: S-N-N
FAZA6: S-S-N
Practic fiecare bobina ar trebui sa aibe jumate de tura polul Nord spre rotor, si in cealalta jumate polul sud spre rotor, insa partea funny e ca trebuiesc inseriate cu rotor cu tot dar excitate diferit in functie de pozitia rotorului

Iar pentru a da un exemplu concret de cum functioneaza acest motor, voi exemplifica doar prima faza a rotorului:
Faza 1: N-S-N
Cand polul Nord al rotorului se aliniaza cu prima bobina statorica (care inainte avusese polul SUD spre rotor) aceasta va excitata astfel incat sa aibe polul Nord spre rotor generand respingere intre bobina 1 de pe stator si Nordul rotorului. In sens invers rotorul nu va functiona deoarece bobina 3 are deja polul Nord la stator
polul Sud al rotorului se afla intre bobina 2 si bobina 3, respectiv intre polul Sud (bobina2) si polul Nord(bobina3). Aici rotorul este respins de Sudul bobinei 2, si atras de Nordul bobinei 3.

FAZA2: N-S-S
in faza a 2 -a a pozitiei rotorului, Polul SUD al acestuia se aliniaza cu bobina 3, care avusese Polul Nord inainte. In momentul alinierii, bobina 3 trebuie excitata invers, astfel incat sa-si schimbe polul din Nord in Sud, astfel incat sa respinga SUDUL rotorului. Detalii: odata aliniat, bobina 3 isi schimba Polul din Nord in SUD, astfel incat genereaza respingere Sudului rotorului. Nordul rotorului se afla intre bobina 1 si 2, respectiv intre Nord(bob1) si Sud(bob2) ceea ce inseamna ca nordul rotorul va fi in acelasi timp respins de Nordul bobinei 1 si atras de sudul bobinei 2

Restul fazelor e cand Nordul rotorul se aliniaza cu sudul bobinei 2, iar Sudul e intre bobina 3 si 1. etc...

Motorul s-ar invarti intr-un singur sens, in functie de unde intra faza pozitiva sau negativa.


nu stiu cum ar reactiona insa campul magnetic din stator atunci cand doua bobine ofera polul Nord spre rotor, iar cea de-a 3-a bobina ofera polul sud spre rotor. practic un pol ar avea de doua ori taria celuilalt pol la un moment dat

As avea nevoie sa ma ajutati cu o schita a legarii acestor 4 bobine in serie, astfel incat cele 3 bobine statorice sa-si modifice orientarea polilor magnetici in functie de fazele rotorice de mai sus. As vrea sa stiu daca se poate realiza acest motor, inainte de a ma apuca de el.

Mersi anticipat


Sus
 Profil  
 
 Subiectul mesajului: motor electric stator-rotor inseriat (DIY)
MesajScris: Vin Noi 02, 2012 9:27 am 
Avatar Robotel
1 mesaj

Linkuri sponsorizate de la Google


Sus
 Profil Trimiteţi mesaj privat E-mail  
Afişează mesajele din ultimele:  Sortează după  
Scrie un subiect nou Răspunde la subiect
 [ 1 mesaj ] 

Ora este UTC + 2 [ DST ]


Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: doru77, gabiu, geo56geo, Lantean şi 4 vizitatori


Nu puteţi scrie subiecte noi în acest forum
Nu puteţi răspunde subiectelor din acest forum
Nu puteţi modifica mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi şterge mesajele dumneavoastră în acest forum
Nu puteţi publica fişiere ataşate în acest forum

Mergi la:  
?epelu?












.
Furnizat de phpBB® Forum Software © phpBB Group
Translation/Traducere: phpBB România
[ Time : 0.062s | 15 Queries | GZIP : On ]