Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

Lancia Delta - presiune mare la ulei


Postări Recomandate

Am refacut motorul la masina, arbore, cuzineti noi, scos niste consumatori de ulei si blocat canalele (axe de contrabalans), axe cu came si cuzinetii lor noi, totul masurat in cotele minime ale producatorului, si acum am presiune cam maricica la ulei.

Are pompa cu supapa la 8 bari si la pornire dimineata sta in 8 bari, si jeturi la pistoane cu supapa de presiune (deschid la presiune mai mare)

Cand se incalzeste, la temp ulei de 80 grade, nu scade sub 2.5bari la relantiu.

Totul este masurat cu manometru, nu electric deci rata de eroare e foarte mica.

 

Poate sa afecteze presiunea mare la ceva ? In interior nu am observat vre-un semering care sa tina presiunea la ulei, tot circuitul de ulei intra in cuzineti si axe deci nu ar avea ce sa pocneasca.

Editat de bibanu47
Editat titlu
Link spre comentariu

E o lancia delta 2.0 turbo. Producatorul recomanda 1 bar la idle.

Ulei 10w40, un semi-syntetic de la castrol pana ii fac rodajul. Are 5 luni si vreo 600km de cand am refacut-o.

 

Supapa bypass este de supra presiune adica da afara la 8 bari nu ? Dimineata sta limitata in 8 bari pana incepe sa se incalzeasca deci nu ar fi nici o problema cu supapa.

 

2.5bari nu pare extrem de mult (desi e multisor pt motorul asta) dar cum ating acceleratia urca sus, cu motorul cald ajung si la 8 bari in ture mari.

Vine iarna si mi-e sa nu fie prea mult daca sta in 8 bari acum la 20 grade, cum o sa stea la -15 grade ? jocurile prea mici ca sa impinga uleiul prin ele ? sa trec pe un ulei mai subtire ? 5w30 ?

Ce ar putea sa fie afectat daca are presiune prea mare ?

Link spre comentariu

Motorul ala trebuie sa aibe 5,5 bari la 4000 ture si merge cu 5W30 sintetic.

Eu nu inteleg ce consumatori ai suspendat pe traseul de ungere,daca te-ai apucat sa renunti la niste diametre este normal ca presiunea sa fie mare iar daca acele anexe au fost dotari de fabricant iti recomand sa le remontezi.

Ar fi fost cazul sa dezbati problema amanuntit ca sa nu stam sa-ti punem mereu intrebari.

Masinile italiene facute de FIAT  toate sunt sofisticate pe sistemul de ungere,am avut printre multe altele o Alfa Romeo 90,masina de serie scurta folosita de politia italiana cu motor V6 de 2000 cm3,fara garnituri la chiulase,special sa nu aiba ce arde atunci cand motorul era supra-solicitatat dar era atat de prost la ungere incat daca nu aveai presiune la ulei ii sarea lantul de la distributie, motorul era in fata iar cutia de viteze pe spate,caroseria proiectata de Bertone.

 

Ai motorul de 186 de cai sau pe ala de 193  ?

 

Imi este greu de crezut ca ai montat vilbrochen,axe cu came si cuzineti noi deoarece ma gandesc cu groaza cat au costat,in fine...

Link spre comentariu

Am motorul de 193 de pe un fiat coupe, original avea 186, cred ca singura diferenta este in soft dar merg cu calculatorul de pe coupe acum. Oricum toate sunt identice si compatibile.

Toti recomanda scoaterea axelor de contrabalans, eu mergeam cu ele decuplate de mult timp (cureaua data jos ei ele blocate sa nu se miste) si acum le-am scos cu totul din motor si am facut niste piese sa blochez ungerea lor (au cuzineti si ungeri laterale la rulmenti pe unde pot sa piarda ulei).

Circuitul de ulei e destul de simplu, am urmarit fiecare traseu cu lichide si aer comprimat.

 

Eu mergeam cu 10w60 (rs-ul sau edge sport-ul de la castrol).

Am vazut recomandari de 10w40 si chiar si 15w, dar nu 5w30, dar daca ai presiunea ok ma gandesc ca ar merge, reduci din frecare.

 

Pompa de ulei a fost putin imbunatatita, i-am micsorat jocul intre pinioane si capac, am izolat perfect sorb-ul (ambele sorburi pe care le am aveau scapari pe la suduri si risca sa traga aer daca era nivelul de ulei mic), curatat canalul supapei de suprapresiune ca sa culiseze usor. Si la axele cu came are niste tevusoare pe circuitul de ulei prin care putea sa piarda presiune, le-am alamit si le-am montat cu garnituri de cupru, ele nu aveau nici un fel de garnitura.

 

Au fost bagati foarte multi bani in piese si modificari, mult peste valoarea masinii, dar este un proiect mare (regulator de presiune tomei, injectoare 460cc, pompa de benzina walbro de 250,...), si mai urmeaza multe (turbo mai mare curand). Axele le-am gasit la super oferta la unix de la pitatore cu vreo 700ron bucata. Arborele a costat extrem de mult dar merita din cauza tratamentului de nitrurare, si cu cuzinetii noi am un joc sub 0.05 (masurat cu plastigauge). Respectand regula cu jocul sa fie de 1000 ori mai mic decat diametrul (53.00mm) as fi la limita inferioara cu jocul.

 

Initial aveam sub 1 bar (0.6-0.8) la idle, ma asteptam sa creasca presiunea dar nu asa de mult.

In mers normal in oras (2000-2500rot) sta sus, peste 4-5 bari.

 

Nu am intrat in detalii pt ca eu vreau doar la modul general sa stiu daca exista parti negative la presiune prea mare.

Acum, inainte de a continua lucrarile vreau doar sa fiu sigur ca presiunea mare nu poate sa afecteze nimic altceva.

O sa trec la 5w30 pe iarna si vedem cum se comporta pana in primavara

 

Edit:

Nu sunt sigur ca "Motorul ala trebuie sa aibe 5,5 bari la 4000 ture si merge cu 5W30 sintetic" pentru ca indicatorul de presiune din bord de la fiat are 0-3 bari, 3 fiind maxim, deci posibil sa vorbim de motoare diferite. De asta imi fac griji cu presiunea la ulei

 

Posted Image

Editat de suspectu
Link spre comentariu

Eu niciodata nu am fost adeptul modificarilor doar pentru ca cineva a facut asta si i se pare ca modificarea este benefica.Un lucru proiectat si testat, sigur, prezinta garantie in functionare.Orice modificare poate, pe termen scurt,sa para binevenita,dar pe termen lung  sa aiba consecinte nu tocmai benefice.De fapt fiecare face ce vrea cu lucrul lui,iar in cazul in care apare vreo avarie datorata modificarii,nu poate da vina pe nimeni.

Acum revenind la intrebarea colegului nostru, referitoare la presiunea uleiului.Din punctul meu de vedere nu presiunea mare este o problema la motor ci presiunea mica.O presiune mare faca ca lubrifierea sa fie abundenta, reducind frecarile,pe cind o presiune mica face ca lubrifierea sa nu mai fie la fel de eficienta,frecarile devenind mai mari,cu efectetele binecunoscute.Presiunea din sistemul de ungere este invers proportionala cu uzura pieselor in miscare.

Apoi pompa de ungere are o supapa de siguranta, care in cazul cind uleiului este mai viscos,sa refuleze.Lipsa sau blocarea in pozitie inchisa a supapei de siguranta ar putea duce la avarierea pompei cu consecinte dezastruoase asupra motorului.Producatorii recomanda ulei mai viscos vara si mai putin viscos iarna. E adevarat ca sint uleiuri care i-si pastreaza(aproximativ) proprietatile de lubrifiere indiferent de anotimp.

Editat de GEO 53 BN
Link spre comentariu

Modificarile respective au fost facute ulterior si de fabrica fiat care si-a dat seama ca axele respective sunt doar niste consumatoare de ulei si simpla echilibrare mai bine a motorului le face complet inutile. Fabrica din brazilia a scos masinile respective direct fara axele de contrabalans. Cand le-am scos mi-am echilibrat si pistoanele cu biele (diferenta din fabrica la 5 grame, eu le-am adus la 0 grame diferenta) si volanta.

 

Exact asa gandeam si eu despre presiunea de ulei. Intreb aici doar pentru a fi sigur ca nu pot sa apara alte probleme.

Exemplu: un joc prea mic la lagare automat creste presiunea de ulei, pentru ca i se reduce spatiul de scurgere, dar jocul respectiv poate sa ajunga asa de mic incat sa nu mai aiba loc sa formeze nici pelicula de ulei. Asta ar rezulta intr-o presiune mare la ulei si un motor distrus. Presupun ca nu se aplica in cazul meu daca am deja vreo 600km prin oras + o gramada de tinut pornit in teste pe loc. Ar fi crapat cuzinetii deja nu ?

Vreau sa stiu daca exista posibilitatea reala sa se intample asa ceva acum ca vine iarna si vascozitatea uleiului creste.

Editat de suspectu
Link spre comentariu

Mai jos avem datele afirmate de mine.

Revenim la problemele care pot sa apara din cauza unei presinuni mari:

-simeringurile de la vilbrochen,axe cu came si etc.nu suporta presiune ci doar etanseaza micile scapari rezultate de la ungerea cuzinetilor,

-daca nu s-a umblat la calibrarea supapei de refulare a pompei de ulei inseamna ca acesta isi face treaba,

-singura problema poate sa apara la garnitura filtrului de ulei care de multe ori se intampla sa fie aruncata iarna daca supapa filtrului se blocheaza.

 

Mie personal imi pare foarte ciudat manometrul ala de Fiat care masoara pana la 3 bari,este imposibil ca sa nu se depaseasca aceasta presiune si tot la fel de ciudata mi se pare presiunea de 1 bar care o tot afirmi,deoarece este o presiune foarte proasta la 0,8 deja se aprinde becul.

Nu te supara ca te intreb dar nu cumva ai facut confuzie cu presiunea din radiator?

Acolo este presiunea de 1 bar.

 

 

Posted Image
Link spre comentariu

Niciodata  lagarele de alunecare ,cuzinetii in cazul de fata, nu vor ramine fara ulei.Jocul dintre ax si lagar nu poate fi atit de mic incit sa nu patrunda uleiul sub presiune.Daca ar fi atit de mic incit sa nu poata patrunde intre ax si lagar,atunci in mod sigur ar aparea gripaje.In plus in timpul functionarii, lagarele  si axele, cu toata lubrifierea se vor uza,si implicit vor aparea jocuri.Uzura este invers proportionala cu presiunea si calitatea uleiului folosit,mai pe inteles presiune mare ungere pe masura(buna) si invers.La fel uleiul de calitate si schimbarea la timp asigura o lubrifiere mai buna decit un ulei de proasta calitate.Schimbarea uleiului este esentiala pentru viata motorului.Un ulei uzat i-si pierde din calitati,se contamineaza cu particule metalice minuscule,razultate in urma frecarii pieselor in miscare, care sint suficient de mici incit sa treaca prin sita de retinere a pompe si prin filtrul de ulei,ajungind la piesele in miscare ,lagarele axului cu came,lagarele arborelui cotit,pistoane,etc,etc,pe care le uzeaza.De aceea e indicat ca schimbul de ulei sa se faca dupa  numarul de Km parcursi recomandat.Odata cu schimbarea uleiului este recomandat sa se schimbe si filtrul de ulei.

Temerile tale referitoare la integritatea cuzinetilor sint neintemeiate,mai ales ca ai parcurs atitia Km si in plus ai lasat motorul se mearga pe timpul testelor.Practic atunci ai facut rodajul.Rodajul motorului cu masina stind pe loc (static)este mai bun decit rodajul facut cu masina pe sosea(dinamic).Static, turatia motorului este relativ constanta,pe cind pe sosea turatia motorului este variabila si in plus motorul este mai solicitat cind masina ruleaza decit atunci cind masina sta pe loc.

Probabilitatea ca motorul sa pateasca ceva  in anotimpul rece,este foarte mica.Pentru linistea ta sufleteasca, foloseste pe timpul iernii un ulei mai putin viscos.

Bafta multa si Km cit mai multi parcursi cu evenimente cit mai putine,daca se poate deloc.

Editat de GEO 53 BN
Link spre comentariu

Pentru proiectul asta am cumparat inca o masina, un coupe pe care l-am dezmembrat pt piese de rezerva. Si la coupe-ul respectiv uleiul urca la 3 bari (pe indicator) doar dimineata, in rest statea sub liniuta de 1bar (cam cum vezi in poza), si cand acceleram se apropia de 3 bari. Probabil ca indicatorul ala nu e foarte exact, si 3 bari e de fapt 6 bari reali dar au scris asa de frumusete.

La masina mea citesc presiunea direct de langa sonda de presiune de bord, dupa ce iese din filtru.

 

Da, legat de filtru acum mi-am adus aminte de un caz in care a pocnit filtrul de ulei din cauza presiunii prea mare. Deci si asta poate sa fie o problema si trebuie sa caut un filtru cu tabla mai groasa.

 

Autodata nu e mereu corecta. In manual scrie 10w40 sau 15w40 in functie de temperatura. Cel mai corect e sa verific la delta integrale, e acelasi motor fara nici o modificare, si arborele e de delta integrale luat de pe deltaintegrale.com.

 

Multumesc pentru investigatii, se pare ca amandoi avem dreptate: trebuie sa aiba 0.8bar la idle, si 5 bari la 4000. Eu am 2.5bari la idle si sigur peste 6 bari la 4000, probabil eliminarea axelor de contrabalans a ridicat presiunea si atunci nu trebuie sa imi fac griji.

post-236493-0-32843300-1414141160_thumb.jpg

Editat de suspectu
Link spre comentariu

Nu trebuie filtru mai gros in tabla ci sa aiba canal cat mai adanc unde vine montata garnitura de etansare deoarece multe au canalul foarte mic in adancime si permite garniturii sa fie aruncata in exterior,fapt care duce la pierderea instantanee la o mare cantitate de ulei din motor.

Nu ne pui si noua cateva poze ca sa ne delectam?   :)

 

Posted Image
 
Link spre comentariu

Am auzit de filtru de ulei pocnit deci chiar cred ca e riscul sa pocneasca si al meu.

Am alergat-o pana acum in oras. La 4000 ture are peste 7bari cu motorul incalzit complet.

 

Frumusica Alfa aia.

Nu prea sunt pasionat de aspect, ci de functionalitate mai mult deci poze artistice nu am. Dupa ce am facut-o nici nu i-am mai facut poze pt ca i-am ciobit capacul de chiuloasa de la lancia si a trebuit sa il pun pe ala de la fiat fara sa am timp de vopseli. Majoritatea pozelor sunt "uleioase si murdare", facute in timpul demontarii doar ca sa vad pozitia fiecarui element pentru la montare.

 

Am o poza mai veche inainte sa primeasca niste upgrade-uri. Scuzati izolatia cablului si a furtunului si siliconul rosu, m-am descurcat si eu cum am putut. Ce are acum diferit fata de poza asta este admisia full de silicon si aluminiu de la AE, cateva furtunase trase in plus, si regulatorul de presiune aranjat intr-un colt. Cand o sa am putin timp de estetica o sa ii fac si niste poze mai recente.

 

post-236493-0-96902300-1414162675_thumb.jpg

Link spre comentariu

De ce nu tarezi supapa regulatoare pompa ulei mai jos? 4 bari sunt suficienti. Ca sa faca 8 bari pompa "mananca* cred 1kw pe putin. Iar fiecare lagar e incarcat suplimentar cu cateva kgf (nu te gandi ca presiunea vazuta dinspre lagar catre gaura de ungere e resimtita doar pe aria aia de 3,14R2/2 a gaurii ci pe o arie de 3-4 ori mai mare-functie de jocul din lagar si vascozitatea uleiului) Plus fenomenul de smulgere a materialului antifrictiune din cuzinet in zona gaurii de ungere. Din cauza presiuni mari uleiul se insinueaza printre "bleibronze" si suportul de otel al cuzinetului provocand smulgeri de granule care ajung in ajustaj ducand la zgarierea acestuia. Am pastrati cativa astfel de cuzineti cu exfolieri din cuzinet in zona gaurii de ungere- proveniti din motoare cu supapa regulatoare presiune ulei blocata(apropos, primul simptom in acest caz a fost tacheti hidraulici supraincarcati cu consecinta supape intredeschise, implicit arse). Si povestile pot continua.

Editat de adrian lucian
Link spre comentariu

Nu am voie sa setez la 4 bari pt ca, conform manualului, trebuie sa aiba 5bari la 4000rot si probabil mai mult la ture mai mari.

 

Si informatiile cautate incep sa vina..

Nu am tacheti hidraulici deci sunt ok.

Fenomenul de smulgere nu il face atunci cand presiunea este constanta pe toata portiunea cuzinetului si uleiul e static, presiunea mare dar viteza de inlocuire mica, ci atunci cand pierde si poate sa faca "jet" de ulei care sa smulga, dar atunci sunt alte simptome deja.

O sa trec pe un ulei mai subtire si sper sa fiu exact in cotele normale de presiune.

Oricum un bar in plus nu ar fi problema mare ma gandesc. Supapa de presiune nu o sa se blocheze ca am curatat-o si am polishat si canalul si pe ea ca sa culiseze frumos si fara sa agate.

Editat de suspectu
Link spre comentariu

In general cind uleiul este rece, presiunea lui este mare,limitata de supapa de refulare(siguranta) reglata la o anumita valoare.Cind motorul se incalzeste  si uleiul se incalzeste scazindu-i viscozitatea si in consecinta, presiunea.Fabricantul alege care sa fie presiunea maxima din sistemul de ungere.Nu este recomandata modificarea presiunii pompei,nici in minus si nici in plus.Cind fabricantul a calculat care sa fie presiunea maxima data de pompa, s-a bazat pe calcule,nu pe intuitie si in mod sigur a luat in calcul si eventualele consecinte negative care ar putea surveni din cauza presiunii din sistemul de ungere.Apoi viscozitatea uleiurilor este diferita,calitatea lor(uleiurilor)modul de conducere(sportiv sau ponderat),alegerea corecta a vitezelor si implicit al turatiei motorului.Toate aceste variabile influenteaza buna functionare a motorului,si implicit durata de viata a motorului.

Colegul @adrian lucian sugereaza ca presiunea mare ar putea smulge particule din cuzinet si care ar conduce la zgirierea fusurilor.Pai cuzinetii nu sint facuti din material antifrictiune?Posibil ca, in momentul in care uzura cuzinetului ar fi atit de mare incit stratul antifrictiune ar disparea,sa se produca astfel de fenomene.Cuzinetii dedicati motoarelor cu ardere interna, sint facuti din aliaj CuSn care este unul din cele mai bune aliaje.Si aliajele CuAl sint bune, dar nu egaleaza aliajele CuSn.Niciodata nu se vor folosii cuzineti din bronz sinterizat,care sint recomandati doar pentru turatii relativi mici.Datorita fragilitatii lor,la socuri mari se pot sparge si strivii usor.Exfolierea materialului antifrictiune se datoreaza altor cauze nu din cauza presiunii mari a uleiului.Inclin sa cred ca, mai degraba lipsa ungerii ar putea duce la astfel de fenomene.

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări