Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

pornitul impins


Postări Recomandate

Deschid acest subiect pentru discutarea acestui procedeu. :)
 
Dau un alt exemplu care in opinia mea e mult mai rau.
Ridicarea brusca a ambreajului cand turatiile intre motor si cutie/roata nu sunt sincronizate.
Exemplu, mergi cu 30-40 la ora, scoti din viteza 3 in care ai mers pana acolo si ii dai a 2-a ridicand brusc ambreajul, iar motorul trebuie sa se tureze la 2500 ture dintr-o data.
Am o prietena care numai asa conduce, degeaba ii explic. Oricum ii masina ei, asa ca nu vad de ce mi-ar pasa.
Sau mergi cu 90 la ora ina a 4-a (~3000 ture) si in loc sa ii dai a 5-a, gresesti si ii dai a 3-a. Evident manevrarea levierului se face lent, motorul mai scade de la 3000 la 2000 si apoi brusc ridicam pedala de ambreaj, ca doar ne grabim, iar motorul trebuie sa urce rapid de la 2000 ture la 4500, fiind impins de inertia masinii.
 
Pornitul impins mi se pare pistol cu apa pe langa asta. In special in treptele mari, unde cuplul transmis dinspre roata inspre motor e mult mai mare datorita rapoartelor din cutie.
 
Sau un alt exemplu, stau la relanti si ii dau talpa brusc, in gol, sa sara la 6000 ture+.
 

Buna seara,Este vorba de socul care il suporta cureaua de distributie la debraiere,daca facem raportul dintre nr. de dinti al bendixului si al coroanei,impactul este foarte mic,cutia de viteze nu poate avea acest raport si oricat de usor ai debraia,la cuplarea placii de presiune cu discul de ambreiaj,tot se formeaza acel soc.Nu poate fi in cutia de viteze un pinion cu 9 dinti si altul cu peste 100.In timp mi-au venit multe masini cu supapele indoite datorita faptului ca au fost pornite trase sau impinse si cand demontam capacul la culbutori,gaseam dinti din dantura curelei cazuti in capacul inferior iar zona curelei care apuca pe pinionul de pe vilbrochen,nu mai avea dantura.Niciodata nu rupe dantura curelei in zonele pinioanelor cu diametre mari cum ar fi axul cu came sau pompa de injectie,ci numai portiunea de pe pinionul vilbrochenului deoarece fiind mic,are un nr. de dinti redus si cedeaza imediat.

 
Sunt de acord cu ce zice colegul Bibanu, dar dupa parerea mea se aplica doar la ciobanii care imping masina si ridica brusc ambreajul la viteze destul de mari.

 

Din moment ce parchez in panta, mai noi pornesc doar in felul asta. :)

E mai amuzant pt mine. Cred ca am peste 100 de porniri de acest gen la activ.

Las masina sa prinda cam 10-15 la ora, apoi fiind in a 3-a ridic incet ambreajul. Atentie, nu ridicati brusc sau complet niciodata. Motorul e subturat si se va zgudui destul de urat impreuna cu toata masina, fortand suporti, planetare, etc.

Ambreajul trebuie sa fie semi-cuplat asa incat motorul sa fie invartit, dar totodata sa nu transmita socurile. Pornirea trebuie sa fie lina, asa cum e din demaror.

 

Sa se inteleaga ca subiectul este pentru discutarea civilizata aducand argumente pro si contra aceste metode. Evident, nu se incearca o convertire, doar dezbatem daca e in regula sa pornim asa cand bateria nu mai e suficient de capabila sa invarta, dar mai are ceva in ea pt pompa si aprindere.

Link spre comentariu

Mie mi se pare complet gresit sa treci de la o treapta de viteza superioara  la una inferioara,chiar de la treapta a patra la a treia.Schimbarea de la treapta a patra la treapta a doua poate (din punctul meu de vedere) fi deosebit de periculos pentru cutia de viteze.Eu nu as recomanda nimanui sa faca asta.Va aduc si un argument,solid, zic eu.Am avut o Dacia 1310 la care, din cauza tercerii bruste(accidentale) intr-o treapta inferioara,mansonul dintat de pe axul care face legatura dintre discul de ambreiaj si "trenul fix" din cutia de viteze,s-a distrus(crapat in bucati plus o roata dintata cu dinti stirbiti,"sincronul").Va dati seama ca se putea intimpla si mai rau.Oricum m-a costat ceva reparatia.

Editat de GEO 53 BN
Link spre comentariu

Aia e alt subiect, daca vrei. Dpmdv daca nu ar trebui sa fie nici o problema cat timp motorul se invarte sincron cu rotile*raportul de transmisie si nu grabesti miscarea asa incat sa ii dai timp sincronului sa actioneze in a sincroniza blocatorul pe ax al pinionului.

Ma rog, eu ii dau des din a 4-a sau a 5-a in a doua sau a 3-a daca vreau sa depasesc in forta. Evident sincronizez din acceleratie turatiile asa incat tranzitia sa fie fina.

In cazul mentionat anterior era vorba de schimbari accidentale.

Link spre comentariu
  • 2 săptămâni mai târziu...

Eu de exemplu folosesc frana de motor foarte mult, in frana de motor scot din viteza abia cand ajunge motorul pe la 1500 ture sau chiar mai jos pana simt ca porneste injectia. De ce o folosesc?...pai in frana de motor injectia se opreste consumul fiind 0 iar placutele si discurile se uzeaza mai greu.

Cat despre schimbatul in treapta inferioara nu cred sa afecteze daca e facut cum trebui, adica nu ridici piciorul scurt de pe ambreiaj ci usurel.

De ex. cobor oituzul, masina e a 4 in frana de motor dar panta e prea abrupta si masina prinde viteza . Scot din a 4a , bag a 3a si ridic usurel ambreiajul.

Alt ex. este cand merg cu a 5-a 100..110 km/h, drum drept si in departare masini oprite la trecere cale ferata.

Nu scot din viteza si franez ci bag a 4a tot asa usurel cu debraierea si o las sa curga, apoi a 3a...o ajut putin si cu frana.

In felul asta nu creste brusc turatia motorului si nici nu simti socuri la decelerare daca nu bruschezi ambreiajul.

Link spre comentariu

Deschid acest subiect pentru discutarea acestui procedeu. :)

 
Exemplu, mergi cu 30-40 la ora, scoti din viteza 3 in care ai mers pana acolo si ii dai a 2-a ridicand brusc ambreajul, iar motorul trebuie sa se tureze la 2500 ture dintr-o data.
Am o prietena care numai asa conduce, degeaba ii explic. Oricum ii masina ei, asa ca nu vad de ce mi-ar pasa.

 

De bază ar fi regula celor 4 secunde. Adică să nu ridici niciodată ambreiajul mai rapid de-atât. Mai lent se poate, nu patinează dacă îl ridici în 6-7 secunde. 

 

Separat de asta, nu toate mașinile se comportă la fel, presupun că are legătură cu rapoartele din cutie și cu puterea motorului. Uneori e nevoie să accelerezi un pic în gol, să crești un pic turația motorului când schimbi vitezele în jos, ca mașina să continue să meargă lin fără șocuri. Pe un Volvo B12 aveam mereu problema asta, dacă nu turam o idee motorul când schimbam din 4 în 3, legănatul față-spate în urma șocului era cât se poate de enervant pentru pasageri. Dar mi s-a întâmplat și la autoturisme, numai că acolo e mai ușor de suportat disconfortul..

Link spre comentariu

Acum intreb si eu de ce incearca omul sa porneasca masina trasa sau impinsa?

In genere deoarece nu mai porneste cu demarorul. Cel mai sigur ca nu porneste

e atunci cind e cureaua de distributie rupta.

Deci in cazul asta punem caruta inaintea cailor!

Cam asa se naste legenda ca pornitul impins rupe cureaua.

Despre soc , incercati sa porniti masina in treapta 1`a si sa vedeti ce soc trage demarorul ala.

Mai mult decit atit am incercat eu la  o masina care are cutie de transfer (reductor) in 1`a mica.

Socul e surprinzator de mare.

 

Grig

Link spre comentariu

Acum intreb si eu de ce incearca omul sa porneasca masina trasa sau impinsa?

In genere deoarece nu mai porneste cu demarorul. Cel mai sigur ca nu porneste

e atunci cind e cureaua de distributie rupta.

 

Mai adesea bateria e de vină, în special pe la începutul iernii, până își cumpără omul una nouă :rade:

Iar la pornirea împinsă, eu știam că se pornește în treapta a II-a și așa am pornit întotdeauna. Tractată, poți să o pornești și într-a IV-a, depinde de viteza cu care ești remorcat.

Link spre comentariu

Pt mine a 3-a e buna. Raportul e un pic mai lung ca la alte masini, la 30 la ora am 1500 ture, deci la 10 la ora 500, numia bun pt pornit.

A doua are prea mult cuplu si pana se porneste motorul se scutura masina in fel si chip.

Cu vit 1 am patit-o si eu cand eram incepator. 5 oameni in masina, la deal usor, i-am dat cheie cand inca era in viteza. S-a miscat masina jumate de m, pana mi-am dat seama de gugumania facuta.

Mergea si mai mult.

 

Evident ca la schimbarea treptei de viteza in jos tot timpul se da un scurt spritz asa incat turatiile dintre volanta si cutie sa fie cat mai sincronizate.

Apoi se ridica ambreajul. Evident cu cat ai sincronizat mai bine, cu atat poti sa ridici mai brusc fara sa fie probleme.

Ajunge o luna de exersat si apoi ridici ambreajul sus-jos, fara sa simti socuri.

Link spre comentariu

Evident ca la schimbarea treptei de viteza in jos tot timpul se da un scurt spritz asa incat turatiile dintre volanta si cutie sa fie cat mai sincronizate.

 

Nu toate mașinile au nevoie de așa ceva dacă schimbi vitezele corect. Adică trebuie să efectuezi schimbarea la turația corectă(*) și să miști maneta schimbătorului lent și cu trecerea ei efectivă pe traseul corect. Se simte cum maneta este trasă singură în treapta dorită și asta e dovada că ai schimbat corect. Am mai zis că am condus cam o lună fără ambreiaj, atunci era într-adevăr nevoie de ”șpriț” la schimbarea în jos și rulam destul de mult ”pe liber”, adică trebuia mereu să aleg corect treapta în funcție de viteza mașinii, la reducerea vitezei nu mai schimbam neapărat în treapta imediat inferioară.

 

(*) Turația corectă pentru schimbarea vitezelor în jos e cam 1.500 în treapta superioară, după părerea mea. Dacă schimbi când ai 1.500 de ture într-a IV-a, vei avea cam 2.000 - 2.200 într-a III-a. Și dacă vrei să înveți să schimbi vitezele perfect, exersează fără ambreiaj. Eu aveam furca ruptă în luna aia, dar poți face asta și fără ca ambreiajul să fie defect. 

Link spre comentariu

Cu vit 1 am patit-o si eu cand eram incepator. 5 oameni in masina, la deal usor, i-am dat cheie cand inca era in viteza. S-a miscat masina jumate de m, pana mi-am dat seama de gugumania facuta.

Mergea si mai mult.

 

 

Sa tii minte bine "gugumania" facuta!

Aia te va salva daca ramii fara ambreiaj , in sensul ca nu decupleaza.

Pornesti motorul scos din viteza, il incalzesti si apoi il opresti.

Bagi in viteza si pornesti in prima treapta.

Restul merg din mers.

Daca esti nevoit sa opresti, repeti "gugumaina" salvatoare.

 

Grig

Link spre comentariu
Vizitator frankie

Mie mi-a murit solenoidul de la bendix, problema intermitenta, dadea rateuri din 10 porniri avea 1 duda. Atunci se incapatana sa nu porneasca. Asta pana am oprit odata la un Kaufland in mamanaibii si nu a mai vrut sa porneasca neam. Am pornit-o impinsa, ce sa-i faci. Dupa aia service si rezolvat problema. Vreo saptamana am banuit bateria, ce teste i-am facut toate dadeau ok si cand eram cu voltmetrul pe ea, nu se manifesta, totul era ok. Nebunie. Bine ca am rezolvat-o.

 

Daca o pornesti la cheie sau impinsa, actionarea o faci tot la arborele cotit, impanat cu pistoane si compresii, are ceva inertie. Cureaua de distributie nu ar trebui sa simta mult diferit. Cu cat mai mare treapta de viteza cuplata, cu atat mai mic socul pe care-l transmiti, mai ai si ambreiajul. Daca e si cald motorul e parfum. Cred ca intrebarea se pune: conteaza cat de repede debreiezi dupa ce ai pornit-o impinsa? Cred ca da.

Link spre comentariu

Sa tii minte bine "gugumania" facuta!

Aia te va salva daca ramii fara ambreiaj , in sensul ca nu decupleaza.

Pornesti motorul scos din viteza, il incalzesti si apoi il opresti.

Bagi in viteza si pornesti in prima treapta.

Restul merg din mers.

Daca esti nevoit sa opresti, repeti "gugumaina" salvatoare.

 

Grig

Am facut asta deja. Oradea-Cluj cu un 307 cu rulmentul stricat. Pornit in a 1-a, apoi bagat a 3-a fara ambreaj, doar din sincronizarea turatiilor. Maxime injuraturi cand trebuia sa opresc. :)

Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări