Jump to content


Photo

HORNUL - avantaje si dezavantaje


  • Please log in to reply
258 replies to this topic

#31 OFFLINE   Yoshiro

Yoshiro

    Membru

  • Membri
  • PipPip
  • 324 posts

Posted 24 February 2012 - 05:33 PM

Un topic interesant ce nu ar trebui lasat sa moara. Am sa prezint si eu cateva pareri.

Am ajuns la concluzia ca eficienta este unul din cele mai importanti parametri al unui traductor electroacustic (incinta inclusa). O boxa eficienta va putea genera presiuni sonore reale si acesta pentru mine personal este un lucru foarte important. Sa poti reda sunetul unei trompete de exemplu la nivelul sonor real este dificil daca nu imposibil cu o boxa reflex, inchisa etc cu 86db/w/m. Iar cele care reusesc o fac cu mari compromisuri la viteza de atac, rezolutie si/sau distorsiune.

Hornul prezinta aceasta minunata proprietate de a eficientiza aceasta conversie electric-acustic. Mai mult de atat, vine in ajutorul difuzorului si deplasarea conului este mult redusa. Acest lucru are ca efect principal mentinerea multor parametri ai difuzorului in zona de semnal mic si daca luam in considerare eficienta ridicata deci o putere de intrare relativ mica cam toti parametrii se pastreaza in valori bune pe durata functionarii.

Prin urmare am ales hornul pentru un sunet viu, cu impact, dinamic si extrem de rezolut. Ca un radiator direct sa ajunga aproape de performantele unui horn are trebui in primul rand sa aiba o suprafata de radiatie cat mai mare (SD) si un motor f puternic (BL^2/Re) dupa parerea mea, de aceea ce am lucrat bass-reflex sau inchisa ptr reproducerea basului rar am coborat sub 12" la diametrul difuzorului.

Pentru mine lumea hornurilor se imparte in 2 mari tabere: BL in BLH si Sisteme horn multicai. Recunosc BL in BLH au magia lor, si o personalitate foarte usor de observat si sunt in general sisteme minimaliste, de multe ori fara nici un fel de filtraj, totul lucrat la nivel acustic. E dificil si necesita experienta si componente bune pentru a pune la punct un astfel de sistem.

Personal sunt adeptul sistemelor horn multicai. Exista foarte multa literatura si proiecte despre cum sa tratam raspunsul la frecventele joase, mai putin la inalte si mult mai putin la medii. Inclusiv difuzoare specializate pentru aceasta banda sunt mult mai mici la numar desi este, dupa parerea mea, cea mai importanta pentru ca cea mai multa informatie este aici. As vrea sa precizez ca prin medie eu inteleg undeva intre 150Hz-1.5kHz, limita de sus fiind putin intinsa chiar. Bineinteles insa un difuzor de medii trebuie sa acopere o banda mult mai larga. Au fost multe discutii in privinta diametrului ideal a unui astfel de difuzor si am fost foarte incantat sa ascult difuzoare de 15" care exceleaza in aceasta banda.

Revenind la sisteme horn multicai lucrurile se bifurca iarasi cand apar compression drivers (inca imi este greu sa traduc drivere "pe" compresie, drivere "de" compresie sau sa le zicem unitati de presiune acustica :P ). Multi le adora, multi le urasc. Totusi sunt tipuri de traductoare special concepute pentru a lucra in flh.

La FLH limita superiora a benzii de lucru este ceva foarte "fragil". Imbinarea la gatul hornului trebuie facuta foarte precis, camera de compresie, drumul acustic de la phase plug la gatul hornului in cazul compression driver-ului. Aici e necesara cea mai mare atentie, conturul daca e putin eronat nu va influenta atat de mult. Asta si datorita faptului ca formulele matematice de calcul pentru majoritatea contururilor pleaca de la niste premise care sunt mai mult sau mai putin adevarate.

Acest lucru a dus la aparatia multor termeni a caror semantica e foarte ambigua, ca waveguide, constant directivity, constant dispersion etc etc. Aceasta ambiguitate e data de complexitatea formarii fronturilor de unda intr-un horn. E greu de inteles ce se intampla cu exactitate, pe suprafata ce delimiteaza conturul.

Revenind insa la sisteme horn multicai, mi-a placut sunetul american al coastei de vest, insa cu difuzoarele contemporane un astfel de sistem il vad la minim 3 cai.

Cu_reclama

Cu_reclama
  • Membri

#32 OFFLINE   Liviu Ianush

Liviu Ianush

    Membru

  • Membri
  • PipPip
  • 725 posts

Posted 25 February 2012 - 07:26 PM

Revenind insa la sisteme horn multicai, mi-a placut sunetul american al coastei de vest, insa cu difuzoarele contemporane un astfel de sistem il vad la minim 3 cai.


http://www.sonicflar...rn-speakers.php

#33 OFFLINE   Yoshiro

Yoshiro

    Membru

  • Membri
  • PipPip
  • 324 posts

Posted 26 February 2012 - 04:11 PM

De la Avantgarde am ascultat modelul Duo Primo la o expozitie si cantau pe electronica Esoteric. Hornul de bass e scurt si nu prea a reusit sa convinga. Totusi langa ele, Tannoy Kingdom Royal si pot sa spun ca sistemul Avantgarde mi-a placut mai mult.

FLH-urile ptr bass devin mari, cine-si permite le integreaza in structura locuintei. Problema apare insa la imbinarea cu urmatorul horn, mai ales la 3 cai. Difuzoarele care fac fata acestor cerinte ori sunt extrem de scumpe ori nu se mai produc si se gasesc greu. Avantgarde din cate stiu foloseste preponderant con ptr reproducerea mediilor.

#34 OFFLINE   VTP

VTP

    Membru avansat

  • Membri
  • PipPipPipPip
  • 1,541 posts

Posted 27 February 2012 - 12:28 AM

Adevarul este ca FLH sunt chiar mai incomode decat BLH.
Mai interesante mi s-au parut FLH pentru muzicieni dar si o varianta hi-fi descrisa de Bill Fitzmaurice in lucrarea lui "Loudspeakers for Musicians". Ma tot gandesc la proiectele lui!

#35 OFFLINE   Liviu Ianush

Liviu Ianush

    Membru

  • Membri
  • PipPip
  • 725 posts

Posted 27 February 2012 - 08:29 AM

Bill Fitzmaurice inca are o parte din site activa http://billfitzmauri...forum/index.php, cartea este in jur de 10$ on-line.

#36 OFFLINE   ahegyes

ahegyes

    Membru avansat

  • Membri
  • PipPipPipPip
  • 1,306 posts

Posted 27 February 2012 - 09:06 AM

Am ajuns la concluzia ca eficienta este unul din cele mai importanti parametri al unui traductor electroacustic (incinta inclusa). O boxa eficienta va putea genera presiuni sonore reale si acesta pentru mine personal este un lucru foarte important. Sa poti reda sunetul unei trompete de exemplu la nivelul sonor real este dificil daca nu imposibil cu o boxa reflex, inchisa etc cu 86db/w/m. Iar cele care reusesc o fac cu mari compromisuri la viteza de atac, rezolutie si/sau distorsiune.

Hornul prezinta aceasta minunata proprietate de a eficientiza aceasta conversie electric-acustic. Mai mult de atat, vine in ajutorul difuzorului si deplasarea conului este mult redusa. Acest lucru are ca efect principal mentinerea multor parametri ai difuzorului in zona de semnal mic si daca luam in considerare eficienta ridicata deci o putere de intrare relativ mica cam toti parametrii se pastreaza in valori bune pe durata functionarii.

Prin urmare am ales hornul pentru un sunet viu, cu impact, dinamic si extrem de rezolut.


Perfect deacord cu cele scrise mai sus. Problema apare atunci cand acest sunet viu, cu impact si rezolut incepe sa te calce pe nervi dupa jumatate de ora de auditie.
Apoi una e sa asculti un John Coltrane, finut si melodios, si alta e sa treci pe ceva mai murdar, un Blues de la John Lee Hooker. NU mai spun de Rock sau metale ca atunci un sistem rezolut si viu iti omoara creierii.

Nu stiu altii cum sunt, dar dupa parerea mea un sistem trebuie sa fie capabil sa reproduca un sunet pe care sa il poti asculta ore intregi - indiferent de programul muzical - fara sa iti dea dureri de cap si acufene.

#37 OFFLINE   VTP

VTP

    Membru avansat

  • Membri
  • PipPipPipPip
  • 1,541 posts

Posted 27 February 2012 - 10:29 AM

Din cate am observat in timp, melomanii, nu numai ai nostri, dar si ai lor, prefera incintele care redau corect si in cat mai mare proportie, detaliile semnalului reprodus. Claritatea reproducerii, fara distorsiuni de intermodulatie si armonice audibile evita aparitia oboselii ascultatorului.
Deasemeni, melomanii, ascultand muzica preferata de multe ori, se plang de oboseala si ca urmare a concentrarii suplimentare atunci cand detaliile sonore sunt estompate sau lipsesc datorita incintelor. Si lipsa atacului este de multe ori reclamata.
Cum gusturile si educatia difera de la o persoana la alta, sunt si multi care asculta muzica fara multa implicare, ca muzica din localurile publice, muzica ambientala. In acest caz, normal ca un sistem rezolut i se pare agresiv. Pana la urma e o chestie de gust daca asculti muzica ci implicare sau o asculti in loc de Distonocalm sau xanax!
Ca sa nu mai vorbim de cazurile la care cel mai mult conteaza brandul despre care a citit ca este nec plus ultra!
Deci gustul, educatia muzicala decide daca audiezi muzica preferata sau "inghiti" un xanax muzical. Chiar si in acest caz, oboseala nu intervine in cazul unei reproduceri rezolute, mai degraba cand te fortezi sa distingi ceva din amestecul sonor.

#38 OFFLINE   Liviu Ianush

Liviu Ianush

    Membru

  • Membri
  • PipPip
  • 725 posts

Posted 27 February 2012 - 11:14 AM

Mai e un pic si cea mai tare incinta este aia care are o plapuma pe ea. Sigur pot sa o ascult ore in sir asa. Pa detalii :nebunrau: sigur nu obosesc. Ceva imi scapa. :nas:

Intr-adevar prea multe detalii te obosesc, dar acolo e o hiba a sistemului, ceva iese in fata sau apar coloratii si deranjeaza inconstient urechea si implicit te doare capul.

Vreau si eu WRT sa ascult pe ele si sa ma doara capul, probabil toti care aleg WRT au vata in urechi sa nu oboseasca de la detalii. Imi bag si eu, dar ascult pe WRT, merita sa ma sacrific.

#39 OFFLINE   arcgotic

arcgotic

    Nou venit

  • Membri
  • Pip
  • 97 posts

Posted 27 February 2012 - 11:33 AM

Felixx, va rog postati linkul cu comparatia intre tipuri de horn (eficienta, distorsiuni) daca il aveti la indemana.

#40 OFFLINE   Liviu Ianush

Liviu Ianush

    Membru

  • Membri
  • PipPip
  • 725 posts

Posted 27 February 2012 - 11:40 AM

Ceva de folos legat de eficienta versus distorsiuni http://yu-ra.tripod.com/horn.htm

#41 OFFLINE   ahegyes

ahegyes

    Membru avansat

  • Membri
  • PipPipPipPip
  • 1,306 posts

Posted 27 February 2012 - 01:11 PM

Mai e un pic si cea mai tare incinta este aia care are o plapuma pe ea. Sigur pot sa o ascult ore in sir asa. Pa detalii :nebunrau: sigur nu obosesc. Ceva imi scapa. :nas:

Intr-adevar prea multe detalii te obosesc, dar acolo e o hiba a sistemului, ceva iese in fata sau apar coloratii si deranjeaza inconstient urechea si implicit te doare capul.

Vreau si eu WRT sa ascult pe ele si sa ma doara capul, probabil toti care aleg WRT au vata in urechi sa nu oboseasca de la detalii. Imi bag si eu, dar ascult pe WRT, merita sa ma sacrific.


Eu chiar am vorbit serios, nu am facut misto.
Din experienta mea, tot ce am ascultat eu - indiferent de pret, tipul constructiei, etc., acolo unde am auzit detalii si precizie maxima, sunetul m-a obosit, m-a zgariat pe timpane dupa 20minute, chiar daca prima senzatie a fost de sunet excelent.
Apoi, tot din experienta personala, la concertele bune la care am participat nu au excelat detaliile. Nu cred ca daca mergi intr-o sala de concerte vei auzii independet vioara 7 de pe randul 2. La fel, nici la un concert de jazz sau blues, sau orice, nu te va coplesii microdetaliile. Ambianta e mai importanta.

Un lucru foarte important este insa DINAMICA, si atentie ce intelegem prin dinamica !!! Dinamica se poate obtine si cu difuzoare lesinate de 85dB. E nevoie doar de amplificare serioasa.

#42 OFFLINE   Liviu Ianush

Liviu Ianush

    Membru

  • Membri
  • PipPip
  • 725 posts

Posted 27 February 2012 - 01:32 PM

Nu fac misto deloc.

Dar sunt niste aspecte luate un pic in balon.

1. SPL-ul incintei este si va ramine SPL
2. Am nevoie de amplificator potrivit, care sa poata conduce, respectiva incinta - si am dinamica
3. Toate testele de incinte au si capitolul numit detaliu/microdetaliu - de ce il ignoram?
4. De ce atunci cind nu avem detalii incinta suna sters sau infundat?

Daca cu difuzor 88 dB si amplificator de 100 w ascult la nivel de live in casa, e o problema de intelegere a cea ce inseamna o auditie care se apropie de realitate, nu zic audiofila (sau ne uitam la TV pe cablu?).

Si pe mine ma obosesc sursele digitale foarte detaliate (pentru ca redau prost), dar sa am o boxa care ma oboseste nu mi s-a intimplat - era maching-ul de vina.
Incinta trebuie sa redea liniar si cu acuratete tot ce ii dau eu din amplificator, amplificatorul trebuie sa imi amplifice si atit. Daca astea 2 sunt bune umblu la sursa. Daca ascult de pe pick-up, unde am micro-detalii si incinta "doarme", unde e ambianta?

Am intilnit boxe care in anumite configuratii scoteau media sau inalta in fata si te oboseau, dar sa spun ca o boxa detaliata e proasta ca are detalii, cind se cauta fidelitate :nas: , este distanta mare.

#43 OFFLINE   ahegyes

ahegyes

    Membru avansat

  • Membri
  • PipPipPipPip
  • 1,306 posts

Posted 27 February 2012 - 02:00 PM

Din experienta mea, tot ce am ascultat eu - indiferent de pret, tipul constructiei, etc., acolo unde am auzit detalii si precizie maxima, sunetul m-a obosit, m-a zgariat pe timpane dupa 20minute, chiar daca prima senzatie a fost de sunet excelent.


Nu am zis ca o boxa care are detalii e proasta!!! vezi mai sus !
In rest, parerea mea este neschimbata. Treaba cu sursa digitala, sau ca datorita cablului ori matchingului apar sau dispar mici detalii e departe de ceea ce incerc eu sa spun.

#44 OFFLINE   Liviu Ianush

Liviu Ianush

    Membru

  • Membri
  • PipPip
  • 725 posts

Posted 27 February 2012 - 02:43 PM

Ok! Am inteles gresit!

Uite cum inteleg:
1. eu ascult pe horn (poate 95 dB la 1w/1m, difuzor de 12' BL + tweeter, camera 4x5m), am amplificator pe tuburi (unu' de 2x50w, unu' e de 2x75w), am si SS de 180 w (dar acum nu il folosesc). Pe canapea am lejer 105 dB la jumatate de volum.
Pun picaciul Lenco L75, ascult clasica, si sfirsitul de la Bolero ma muta cu canapeaua in alta camera, aud cum trece vintul de la aerul conditionat prin parul violonistei, in pasajele pianissimo. Asta inteleg eu prin auditie de calitate si nu ma oboseste deloc.
Am ascultat CD-uri trase la -10dB tot am rezerva de SPL, mai dau de volum, dar nu ajung la maxim.
2. la difuzor de 85 dB ai nevoie de difuzor capabil de cel putin 200 w sau mai bine de 400 w si amplificator serios cu rezerva pt cel putin 3dB. Asta in camera de 4x5m (sa prind si eu ceva din energia unui grand piano).
3. In dormitor ascult la bookshelf (cu difuzoare Vifa), citesc o carte, ma ia somnul, ma relaxez (pe SE de 3W - peste jumate din volum, deja ma enerveaza, ca suna prea tare si detaliat).

Cu_reclama

Cu_reclama
  • Membri

#45 OFFLINE   ahegyes

ahegyes

    Membru avansat

  • Membri
  • PipPipPipPip
  • 1,306 posts

Posted 27 February 2012 - 03:28 PM

OK, grand piano il asculti la 105dB, dar un Stevie Ray Vaughan sau un Jimi Hendrix asculti la 105dB cu goarnele tale??? Daca da jos palaria ! Daca la o adutie pe mine ma convinge o goarna din asta ca se poate asculta SRV sau Jimi fara sa iti vina sa te arunci de la etaj dupa 20min la 105dB, eu a doua zi ma apuc de construit goarne, serios.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users