Sari la conținut
ELFORUM - Forumul electronistilor

O mica schema


Postări Recomandate

Vreau daca are cineva bunavointa sa imi explice o treaba.

Am gasit o sursa liniara 13.8V 20A si nu inteleg o chestie.

Atasez o imagine ca sa fie treaba mai explicita.

 

Deci partea de jos 85-86 e protectia de supratensiune.

In caz ca se activeaza clar ca bobina conduce si inchide releul.

Bun. Dupa ce se duce tensiunea din circuit releul trece iar pe ND.

 

Acuma intrebarea mea este urmatoarea.

 

Ce impiedica sursa sa porneasca din nou daca releul este pe ND si conduce si care este rolul butonului START din moment ce releul este pe ND.

 

Multumesc !

post-179464-0-14023100-1449004754_thumb.jpg

Link spre comentariu

Dacă pui schema incompletă, nu aveam cum să văd tiristorul...

Oricum, schema pornește alimentarea doar prin apăsarea butonului START, apoi releul se automenține.Dacă tiristorul (care nu se vede acum) amorsează la o supratensiune, atunci el scade mult tensiunea de automenținere a releului (practic o șuntează), care declanșează întrerupând alimentarea....

Rearmarea schemei se face apăsând iar butonul START, care alimentează releul prin rezistențele de 3.3 și 51 de Ohmi. Contactul NO (Normal Deschis) se închide atunci, asigurând automenținerea releului, implicit a tensiunii de ieșire....

Link spre comentariu

Da pai asta era intrebarea.

Nu stiam de treaba asta cu automentinerea si cu anclansarea la releu.

 

Pai releul e cu 5 pini. In caz ca vine tensiune pe bobina se duce pe NI si intrerupe circuitul da.

 

Asta nu intelegeam eu.

 

Deci sa inteleg ca releul chiar daca e pe ND si are tensiune are o protectie ceva si nu conduce decat dupa ce se apasa start ?

Link spre comentariu

Protecția este realizată prin releu, acționat de tiristor. Releul asigură automenținerea alimentării după inițierea ei cu butonul START, dar asigură și starea decuplată, în cazul opririi tensiunii de rețea. Dacă rețeaua cade, schema nu pornește singură, trebuie apăsat iar butonul START. Pune schema completă dacă vrei să fie înțeleasă corect...

Link spre comentariu

N-ai inteles.

...

Deci sa inteleg ca releul chiar daca e pe ND si are tensiune are o protectie ceva si nu conduce decat dupa ce se apasa start ?

...

Deci sa inteleg ca releul chiar daca e pe ND si are tensiune are o protectie ceva si nu conduce decat dupa ce se apasa start ?

Link spre comentariu

Este de fapt un soft start facut sa incarce mai cu mila condensatorul de filtraj la pornire (fara sa sara siguranta)  combinat cu protectie.

 

Cand apesi pe start incepe incarcarea condensatorului prin 10/10W.

Cand se atinge pe condensator tensiunea necesara pentru actionarea releului prin circuitul format de 3.3/10W inseriata cu 51/3W - infasurare releu - masa contactele releului comuta, pun 10/10W in scurt si se mentine astfel releul actionat indiferent de starea butonului START.

 

Tiristorul prin punerea la masa a 51/3W inseriate cu infasurarea releului opreste alimentarea si prin 3.3/10W descarca condensatorul de f

iltraj.

Sursa nu reporneste decat prin reapasarea START.

Link spre comentariu

Uita de tiristor, ala doar pune la masa punctul comun intre rezistentele de 3.3 si 51 ohmi. Punand la masa, scade tensiunea la bobina si declanseaza.LE: Colegul a fost mai rapid.Eu cred ca tu-ti inchipuiai ca ii vine ceva tensiune releului dinspre tiristor. Sau ma insel?

Link spre comentariu

Bobina releului este intre bornele 85 si 86.

Cand intre aceste borne se aplica tensiune, se va inchide contactul dintre bornele 87 si 30 ale acestuia.

Sa presupunem ca nu legi in circuit bornele 87 si 30.

In acest caz, daca apesi butonul, bobina acestuia (dintre bornele 85-86) va primi tensiune de alimentare prin contactul butonului si cele 3 rezistente inseriate cu bobina (10 ohmi plus 3.3 ohmi plus 51 ohmi).

Releul va cupla, dar va sta cuplat numai atata timp cat butonul e apasat, prin el se inchide circuitul.

Dar, daca legi si bornele 87-30, la cuplarea releului aceste borne se pun in scrurt, suntand rezistenta de 10 ohmi si butonul, asa ca bobina releului se alimenteaza si dupa eliberarea butonului, caci circuitul se inchide prin bornele 87-30, rezistenta de 3.3 ohmi plus rezistenta de 51 ohmi. si ramane cuplat indiferent de starea butonului.

Din buton nu mai ai cum sa decuplezi releul.

El se poate decupla daca se scurtcircuiteaza bobina acestuia, si acest lucru il face tiristorul, care, atunci cand se deschide, sunteaza bobina releului (plus rezistorul de 51 ohmi).

In acest moment moment, odata releul cazut, se deschide contactul dintr bornele 87-30, butonul de pornire nu mai e suntat, asa ca releul ramane cazut pana la o noua apasare a butonului.

Acum cred ca e clar si rolul rezistorului de 3.3 ohmi din schema. Daca n-ar fi, tiristorul ar pune in scurt alimentare cu tensiune. Prezenta lui asigura o limitare a curentului in momentul deschiderii tiristorului.

Link spre comentariu
Genul acesta de protectie cu tiristor este cunoscut sub denumirea de "crowbar".
In varianta clasica, modul de actiune este foarte brutal: tiristorul sunteaza tensiunea de alimentare
si practic ia-n brate curentul de scurtcircuit al redresorului, trebuind sa reziste pana la arderea
sigurantei (care, evindent, e calibrata, altfel e jale). Denumirea e sugestiva: CROWBAR=RANGA.
 
In cazul de fata avem de a face cu o varianta mai blanda, mai inteligenta.
Si aici se pune-n scurt alimentarea, dar nu atat de brutal, ci prin rezistenta de limitare de 3.3 ohmi.
Curentul se limiteaza la circa 6 amperi (20V/3R3), rezistenta disipa o putere mai mare decat cea din 
schema, dar pentru o durata scurta, caci, in functionare normala are loc caderea releului si automat 
intreruperea alimentarii, asa ca usoara subdimensionare nu afecteaza rezistenta.
 
Probleme ar fi doar la defectarea releului, daca acesta ar ramane cu contactele lipite.
Folosirea unui releu robust, de calitate, ne va feri de surprize.
In orice caz, eu i-as da un like autorului acestei solutii de protectie crowbar. 
Link spre comentariu

Creează un cont sau autentifică-te pentru a adăuga comentariu

Trebuie să fi un membru pentru a putea lăsa un comentariu.

Creează un cont

Înregistrează-te pentru un nou cont în comunitatea nostră. Este simplu!

Înregistrează un nou cont

Autentificare

Ai deja un cont? Autentifică-te aici.

Autentifică-te acum
×
×
  • Creează nouă...

Informații Importante

Am plasat cookie-uri pe dispozitivul tău pentru a îmbunătății navigarea pe acest site. Poți modifica setările cookie, altfel considerăm că ești de acord să continui.Termeni de Utilizare si Ghidări